............................................................................................................................................................................................
 
XXXII Międzynarodowy Festiwal
CHOPIN W BARWACH JESIENI
Ostrów Wielkopolski 2013
 
  19 - 22 września 2013  
Stowarzyszenie "Wielkopolskie Centrum Chopinowskie - Antonin" w Ostrowie Wielkopolskim
  Strona Główna  Antonin   Chopin   O Nas  Festiwal  Turniej  Konfrontacje  Karnawałowy
Ciemna Jutrznia  Zaduszki  Inne Aktywności  Artyści  Galeria  Plakaty  Partnerzy  Kontakt
..............................XXXII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL "CHOPIN W BARWACH JESIENI".....................................

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego






                                          LUDMIL ANGELOV

Ludmil AngelovLUDMIL ANGELOV Urodzony w Warnie, trzecim co do liczby ludności mieście Bułgarii, ukończył Państwową Akademię Muzyczną im. Pancho Vladigerova w Sofii. Studiował pod kierunkiem Viktorii Spassovej, Ludmily Stoyanovej, uczył go także fenomenalny pianista i pedagog Konstantin Stankovich, dawny asystent Pancho Vladigerova w jego klasie fortepianu. Zdobył wiele nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach, między innymi w Senigallia (Włochy, 1976), na Konkursie im. Fryderyka Chopina (Polska, 1985), Palm Beach International Competition (USA, 1990), Piano Masters (Monte Carlo, 1994) oraz World Piano Masters Tour (Francja, 1997).
        Ludmil Angelov zadebiutował w 1999 r. recitalem w nowojorskim Lincoln Centre. Występował także w wielu innych największych salach koncertowych, jak w sali Filharmonii Berlińskiej, Musikverein w Wiedniu, Salles Pleyel i Gaveau w Paryżu, Herkulessaal w Monachium, Concertgebouw w Amsterdamie, w Operze w Monte-Carlo, Brucknerhaus w Linzu, Auditorio Nacional w Madrycie, Auditori w Barcelonie, Palau de la Música w Walencji, w salach koncertowych konserwatoriów w Moskwie i w Mediolanie, w Pałacu Muzyki w Atenach oraz w Sali KBS w Seulu.
        Muzyka Chopina jest stałym elementem jego kariery wykonawczej. W sezonie 1987-88 wykonał wszystkie utwory Chopina na fortepian solo w cyklu dwunastu recitali. Za to niezwykłe osiągnięcie otrzymał tytuł "Młody Muzyk Roku w Bułgarii". Brał także udział w kilku najbardziej znaczących festiwalach chopinowskich w Belgii, Francji, Włoszech, Polsce (Antonin 1995, 1999), Serbii, Słowenii, Korei i U.S.A. W 1999 r. zaprezentował wszystkie utwory Chopina w Madrycie i innych miastach Hiszpanii; dziesięć lat później, w sezonie 2009-10, ponownie wykonał dzieła wszystkie Chopina w Hiszpanii i Bułgarii. Jego nagranie wszystkich rond i wariacji Chopina zostało uhonorowane nagrodą Grand Prix du Disque Chopin przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie.
        Od 2006 Ludmil Angelov ma w swoim repertuarze kilka światowych premier utworów Nikolai Kapustina i obecnie uważa się go za jednego z wiodących interpretatorów muzyki tego kompozytora.
        Ludmil Angelov dokonał nagrań dla wytwórni Danacord, France Classique, Gega New, Non Profit Music, Pentatone i RCA. Toccata Classics przygotowuje właśnie jego nagranie pięciu koncertów fortepianowych Pancho Vladigerova na trzech płytach CD. Jego występy są transmitowane przez stacje radiowe i telewizyjne w Europie, Stanach Zjednoczonych, Argentynie i Korei.
        Ludmil Angelov prowadzi klasy mistrzowskie na Nowym Uniwersytecie Bułgarskim w Sofii jako honorowy profesor. W listopadzie 2011 r. otrzymał medal Gloria Artis przyznany przez polskie Ministerstwo Kultury za swój wkład w międzynarodową promocję muzyki polskiej. Od 1992 r. mieszka w Toledo, gdzie jest dyrektorem artystycznym - założycielem Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego. Jest także założycielem festiwalu Piano Extravaganza w Sofii.
        Stronę internetową artysty można znaleźć pod adresem www.ludmilangelov.com.

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego
                                    JULIANNA AVDEEVA

Julianna Avdeeva"Ogólnie rzecz biorąc: urzekający wieczór, pierwszorzędny program i bardzo utalentowana, ekstrawertyczna młoda pianistka".

Po sensacyjnym zdobyciu pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Fryderyka Chopina w Warszawie w 2010 r. Julianna Avdeeva zadebiutowała występując z Nowojorskimi Filharmonikami (pod batutą Alana Gilberta) w Warszawie i Nowym Jorku, a także z Orkiestrą Symfoniczną NHK (pod kierownictwem Charlesa Dutoit) w Tokio. Do jej znaczących dokonań w ostatnich latach zalicza się także współpraca z Orkiestrą Filharmonii Czeskiej (pod dyrekcją Herberta Blomstedta) i Orkiestrą Symfoniczną Fińskiego Radia (pod dyrekcją Santtu-Matiasa Rouvali), jak również powtórny występ z Orkiestrą Filharmonii Warszawskiej. Podczas ostatniego sezonu artystycznego wystąpiła z recitalami w Japonii, na Tajwanie i we Włoszech, zagrała także w Palau de la Música Catalana w Barcelonie, w Essen Philharmonie, w Tonhalle w Zurichu, na festiwalu La Roque d'Anthéron oraz podczas Schwetzinger Festspiele.
        Jesienią 2012 r. Avdeeva odbyła tournée po Stanach Zjednoczonych z Orkiestrą Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Antoniego Wita. Inne jej występy orkiestrowe w sezonie 2012/2013 to przede wszystkim debiuty z Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia (pod batutą Gaetano D'Espinosa) oraz Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin (pod dyrekcją Marka Janowskiego), jak również występy z Sinfonieorchester Wuppertal oraz z Orkiestrami Filharmonii w Krakowie i Cape Town. W repertuarze kolejnych sezonów znajdzie się między innymi pierwszy występ Avdeevej z towarzyszeniem London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Vladimira Jurowskiego w styczniu 2014 r.
        Kolejne recitale artystki to powtórny występ w ramach International Piano Series w londyńskim Southbank Centre w lutym 2013, a także koncerty w Sociedad Filharmónica de Bilbao, na Klangräume Festival w Stuttgarcie, w Salle Moliere w Lionie oraz powrót na Rheingau Musik Festival latem 2013 r.
        Repertuar Avdeevej obejmuje szeroki zakres utworów od Bacha po muzykę XX wieku. Jest znana ze swoich wykonań na instrumentach historycznych: w sierpniu 2011 r. i 2012 r. wykonała koncerty fortepianowe Chopina na fortepianie Erarda podczas festiwalu "Chopin i jego Europa" z towarzyszeniem Orkiestry Wieku Oświecenia (pod batutą Jacka Kaspszyka) oraz Orkiestry Osiemnastego Wieku (pod kierunkiem Fransa Brüggena). Z orkiestrą tą, także pod dyrekcją Brüggena, wystąpiła ponownie podczas wspólnego tournee po Japonii wiosną 2013 r.
        Poza recitalami solowymi i występami z orkiestrą, Avdeeva jest także entuzjastką muzyki kameralnej, koncertując między innymi z Philharmonia Quartet (zespołem utworzonym z członków Berliner Philharmoniker) oraz ze skrzypaczką Julią Fischer. W ostatnim sezonie pojawiła się dwukrotnie z towarzyszeniem Fischer na Menuhin Festival Gstaad dając wspólny recital, oraz wykonała koncert Mendelssohna z Ye-Eun Choi i Maximiliaanem Hornungiem, z towarzyszeniem Staatsorchester Stuttgart pod batutą Manfreda Honecka.
        Avdeeva rozpoczęła naukę gry na fortepianie w wieku pięciu lat pod kierunkiem Eleny Ivanovej w Szkole Muzycznej im. Gniesinych, a następnie podjęła studia na Uniwersytecie Artystycznym w Zurychu (w klasie Konstantina Scherbakova) oraz w renomowanej Międzynarodowej Akademii Pianistycznej Lake Como (pod dyrekcją artystyczną Williama Granta Naboré), gdzie nadal pracuje z Dmitri Bashkirovem i Fou Ts'ongiem. Jest laureatką kilku innych międzynarodowych konkursów, jak na przykład Bremen Piano Contest w 2003 r., Concours de Gen?ve w 2006 r. oraz Konkurs Arthura Rubinsteina w Polsce.
        W 2002 roku wystąpiła na XXI Międzynarodowym Festiwalu "Chopin w barwach jesieni" w Antoninie.

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego
                                            ŁUKASZ BOROWICZ

Łukasz BorowiczDyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej od marca 2007 roku. Urodził się w 1977 roku w Warszawie. Studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita. W latach 2005 - 06 pełnił funkcję asystenta Kazimierza Korda w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Wcześniej (2002 - 05) był asystentem Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej, a w sezonie artystycznym 2000/2001 Ivána Fischera w Budapest Festival Orchestra. Od 2006 roku Łukasz Borowicz pełni funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmonii Poznańskiej. Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury oraz laureatem nagród na czterech konkursach dyrygenckich: w Trydencie (1999), Atenach (2000), Porto (2002) i Bambergu (2004). W styczniu 2008 został wyróżniony Paszportem Polityki, a w październiku 2011 nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej.
        Borowicz dyrygował wieloma orkiestrami, m.in.: Konzerthausorchester Berlin, Komische Oper Berlin, NDR Radiophilharmonie Hannover, MDR Sinfonieorchester Leipzig, Düsseldorfer Symphoniker, Staatskapelle Halle, Orkiestrą Opery w Marsylii, I Pomeriggi Musicali (Mediolan), Słowacką Radiową Orkiestra Symfoniczną, Praską Orkiestrą Symfoniczną FOK, Narodową Filharmoniczną Orkiestrą Rosji, Ukraińską Narodową Orkiestrą Filharmoniczną i większością polskich orkiestr symfonicznych.
        Występował także na wielu festiwalach, w tym na Festiwalu Rossiniego w Pesaro dyrygując koncertem z Ewą Podleś i Orchestra Haydn, na Schleswig-Holstein Music Festival, gdzie zadyrygował operą Halka Moniuszki z udziałem NDR Radiophilharmonie Hannover.
        Jako dyrygent operowy zadebiutował w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej prowadząc Don Giovanniego Mozarta. Kolejne realizacje to m.in. Orfeusz i Eurydyka i Śwęto wiosny w TW-ON, Don Giovanni, Eugeniusz Oniegin i Halka w Operze Krakowskiej, Czarodziejski flet, Rusałka, Zamek Sinobrodego oraz Dydona i Eneasz w Teatrze Wielkim w Łodzi. W TW-ON dyrygował także baletami (Jezioro łabędzie, Bajadera). Dyryguje recitalami i nagrywa z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami opery takimi jak: Ewa Podleś, Piotr Beczała, Mariusz Kwiecień, również Samuel Ramey.
        W ramach koncertów i nagrań z Polską Orkiestrą Radiową Łukasz Borowicz wykonuje wiele zapomnianych dzieł operowych - Flis Moniuszki, Bezdomna jaskółka Laksa (wydana na CD przez EDA Records), oraz wydane na płytach kompaktowych przez Polskie Radio: Maria Statkowskiego, Przygoda króla Artura Bacewicza i Monbar czyli Flibustierowie Dobrzyńskiego, a w ramach Wielkanocnych Festiwali Ludwiga van Beethovena, we współpracy z Polskim Radiem: Lodo?ska Cherubiniego, Berggeist Spohra, Euryanthe Webera, Maria Padilla Donizettiego i L'amore dei tre re Montemezziego. W listopadzie 2010 roku poprowadził koncertowe wykonanie opery Giovanna d'Arco Giuseppe Verdiego w Filharmonii Poznańskiej. Dla wytwórni Chandos nagrał komplet koncertów skrzypcowych Grażyny Bacewicz (sol. Joanna Kurkowicz), a dla wytwórni cpo nagrywa komplet dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika z Polską Orkiestrą Radiową oraz Konzerthausorchester Berlin.
        Jego nagrania zostały nagrodzone BBC Music Orchestral Choice (sierpień 2010), Diapason d'Or (marzec 2010) dwukrotnie nagrodą Fryderyka (2007, 2010), a także nominowane do Midem Classical Awards (2008) i Preis der Deutschen Schallplatenkritik (2009).

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego
                                      KRYSTYNA BORUCIŃSKA

Krystyna BorucińskaStudia muzyczne ukończyła w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyk Chopina), w klasie prof. J. Lefelda.
        Od wielu lat prowadzi bogatą działalność koncertową, występując u boku wybitnych artystów, takich jak: Anna Karasińska, Roman Jabłoński, Krzysztof Jakowicz, Andrzej Hiolski, Pierre Amoyal, Olga Pasiecznik, Kwartet Wilanowski; była członkiem Tria Warszawskiego. Występuje z recitalami organizowanymi przez krajowe filharmonie i inne instytucje muzyczne. Koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także w USA, Kanadzie, Meksyku. Brała udział w licznych, prestiżowych festiwalach muzycznych (m.in. Festiwal Flandryjski, Leporello w Szlezwiku-Holsztynie, Cervantino w Meksyku, Warszawska Jesień, Festiwale w Łańcucie, Festiwale Chopinowskie w Dusznikach, Festiwale Chopinowskie w Antoninie).
        Ma na swoim koncie prawykonania utworów polskich kompozytorów współczesnych, m.in.: Witolda Lutosławskiego, Marty Ptaszyńskiej, Piotra Mossa.
        Specjalne miejsce w aktywności artystycznej Krystyny Borucińskiej zajmuje realizacja nagrań. Dokonała ogromnej ilości godzin nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, dla Radia BBC oraz wielu innych rozgłośni radiowych za granicą.
Ma w swym dorobku artystycznym również szereg nagrań płytowych dla firm: Polskie Nagrania, Emi-Electrola, Sonoton, Le Chant Du Monde, Engram, Opus 111, CD. Accord. Nagranie "Partity" Witolda Lutosławskiego - z jej udziałem otrzymało nagrodę fonograficzną "Fryderyki 96". Wspólnie z wybitnym skrzypkiem Krzysztofem Jakowiczem nagrała płytę monograficzną poświęconą muzyce Karola Szymanowskiego.
        Krystyna Borucińska zajmuje się także pedagogiką muzyczną; była jurorem wielu konkursów kameralnych, prowadzi warsztaty i kursy w zakresie wykonawstwa muzyki kameralnej. Jest profesorem sztuk muzycznych; prowadzi klasę kameralistyki fortepianowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
        W Międzynarodowym Festiwalu "Chopin w barwach jesieni" występowała już kilkakrotnie: w latach 1984, 1985 i 1986.

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego

                                                 Krzysztof Jabłoński
Krzysztof Jabłoński Urodził się w 1965 roku we Wrocławiu. W wieku 6 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie u mgr Janiny Butor, z którą pracował przez 12 lat. Od wczesnych lat był stypendystą różnych organizacji i towarzystw (m.in. Towarzystwa im. F. Chopina). Jako dwunastolatek zagrał po raz pierwszy z orkiestrą. Zdobył szereg pierwszych nagród w konkursach krajowych. Pierwszym międzynarodowym był konkurs "Premio Dino Ciani" w Mediolanie w roku 1980, gdzie będąc najmłodszym uczestnikiem zajął piąte miejsce. Nikita Magaloff - przewodniczący jury tego konkursu - zaprosił go do udziału w swoich kursach mistrzowskich. W latach 1983 - 1986 pianista studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach u prof. Andrzeja Jasińskiego. Studia ukończył z wyróżnieniem w roku 1987.
        W roku 1985 Jabłoński zdobył III Nagrodę oraz szereg nagród pozaregulaminowych w XI Międzynarodowym Konkursie im. F. Chopina w Warszawie. Przyniosło mu to wiele propozycji koncertowych na całym świecie. Jego wybitny talent zaowocował także szeregiem kolejnych nagród w prestiżowych międzynarodowych konkursach pianistycznych: II Międzynarodowego Konkursu w Palm Beach (USA) - I nagroda oraz dodatkowa nagroda za najlepsze wykonanie utworów Chopina (1988), X Międzynarodowego Konkursu Rina Sala Gallo w Monza (Włochy) - I Nagroda (1988), Międzynarodowego Konkursu GPA w Dublinie (Irlandia) - II Nagroda (1988), VI Międzynarodowego Konkursu im. A. Rubinsteina w Tel Awiwie (Izrael) - Złoty Medal Artura Rubinsteina (1988), Międzynarodowego Konkursu The Walter Naumburg Foundation w Nowym Jorku - Nagroda Specjalna im. Jorge Bolet'a (1992), Międzynarodowego Konkursu im. Esther Honens w Calgary (Kanada) - II Nagroda (1992).
        Intensywna działalność koncertowa, jaką rozpoczął w roku 1985 trwa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Występuje na estradach Europy, Ameryki Północnej, Meksyku, Izraela, Japonii i Korei; w prestiżowych salach koncertowych, jak np.: Filharmonia Berlińska (w ramach cyklu koncertów mistrzowskich), Gewandhaus w Lipsku, Semperoper w DreĽnie, Salle Gaveau w Paryżu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Teatr "Bolszoj" w Moskwie, National Concert Hall w Dublinie, Tivoli Concert Hall w Kopenhadze, F. Mann Auditorium w Tel Awiwie, Haifa Auditorium, Alice Tully Hall w Nowym Jorku, Bunkamura Orchard Hall w Tokyo, The Osaka Symphony Hall, Hiroshima Kokusaikaigijo Phoenix Hall; pod batutą takich dyrygentów jak M. Bernardi, A. Boreyko, S. Comissiona, J. Kaspszyk, J. Krenz, J. Lopez-Cobos, G. Nowak, K. Penderecki, W. Rowicki, M. Stern, T. Strugała, Y. Tezuka, R. Zollman.
        Prowadzi też ożywioną działalność jako kameralista. Miał przyjemność występować m.in. z Deseret String Quartet, Israel Chamber Orchestra String Quartet, Shanghai Quartet, z A. Bauerem, K.A. Kulką, T. Strahlem oraz W. Wiłkomirską.
        Artysta nagrywa dla radia i telewizji w wielu krajach. W roku 1998, z okazji obchodów rocznicowych Europejskiej Unii Radiowej (EBU), wykonał "Krakowiaka" F. Chopina z orkiestrą "Sinfonia Varsovia" pod batutą J. Krenza. Koncert był transmitowany do 23 stacji radiowych w Europie. W tym samym roku zarejestrował na płytach komplety Etiud, Preludiów, Impromptus w ramach Wydania Narodowego Dzieł F. Chopina w redakcji prof. J. Ekiera. W styczniu 2000 roku ukazała się kolejna płyta z tej serii z Wariacjami oraz Krakowiakiem F. Chopina z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą J. Kaspszyka. Jabłoński ma w dorobku 16 płyt kompaktowych nagranych w Niemczech, Japonii i w Polsce. Niektóre z tych nagrań wydane są także jako Video Laser Discs, Video Tapes oraz kasety.
        W 1998/1999 roku Jabłoński był częstym gościem uroczystości związanych z obchodami 150. rocznicy śmierci F. Chopina. Wziął także udział w koncercie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie inaugurującym obchody Roku Chopinowskiego w Polsce oraz w koncercie w Teatrze "Bolszoj" w Moskwie kończącym Rok Chopinowski w Rosji. W roku 1999 został zaproszony do wykonania muzyki do spektaklu baletowego "Fortepianissimo". Dwuaktowy balet został oparty wyłącznie na utworach F. Chopina. Choreografię spektaklu ułożył Lorca Massine. Ten niezwykły spektakl z udziałem pianisty oraz Baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie był wystawiany z powodzeniem sześć razy.
        W roku 1999 Minister Kultury Turcji uhonorował go zaszczytnym odznaczeniem za wkład w popularyzację muzyki poważnej oraz złożył specjalne podziękowania za udział w obchodach Roku Chopinowskiego w Turcji. W roku 2000 został mianowany na członka Zarządu Międzynarodowego Towarzystwa Chopinowskiego w Wiedniu.
        Jabłoński zajmuje się także pedagogiką. Prowadził klasę fortepianu w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (1994-1995) a w latach 1997 - 1999 w Akademii Muzycznej w Katowicach. Prowadzi także kursy mistrzowskie. Jego studenci zdobywają nagrody na konkursach krajowych i międzynarodowych. Bierze także udział w pracach jury międzynarodowych konkursów pianistycznych.
        Od 1998 roku Krzysztof Jabłoński mieszka w Kanadzie. W antonińskim festiwalu wystąpi po raz piąty.

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego
                                      ANNA KARASIŃSKA

Anna Karasińska        Ukończyła poznańską Akademię Muzyczną, a następnie dwuletnie studia podyplomowe w londyńskiej Royal Academy of Music pod kierunkiem Joy Mammen otrzymując dyplom z wyróżnieniem /Dip RAM/. Swój warsztat wokalny doskonaliła pod kierunkiem takich pedagogów jak: B.Fassbaender, B.Schlick, E.Ameling, N.Gedda, R.Vignoles, B.Schollum, P.Esswood i E.Kirkby.
        Laureatka konkursu wokalnego w Gdańsku (nagroda specjalna) 1993, Konkursu Mozartowskiego w Southport (II nagroda) 1995, Konkursu Bachowskiego w Lipsku (IV nagroda i Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie arii z Pasji wg. Św. Mateusza) 1998; była finalistką Konkursu ARD w Monachium 1998.
        W roku 1997 debiutowała na scenie Opery Krakowskiej jako Pamina w "Czarodziejskim flecie" W.A.Mozarta. Otrzymała Wyróżnienie "Pamięci Haliny Słonickiej" za rolę Julii w spektaklu "I Capuleti e i Montecchi " Belliniego /1998/99/ pod dyrekcją Richarda Bonynge. W 2001 roku wystąpiła na V Wielkanocnym Festiwalu Beethovenowskim śpiewając Marcelinę w koncertowym wykonaniu "Fidelia" L.v Beethovena pod batutą Leopolda Hagera.
        Anna Karasińska od roku 2002 współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową debiutując w partii tytułowej "Peleasa i Melizandy" Debussy'ego, śpiewa także Corinnę w "Podróży do Reims" Rossiniego (pod dyrekcją Alberto Zeddy), Hrabinę w "Przysiędze" Tansmana, Biankę w "La Rondine" Pucciniego, Annę w "Nabucco" Verdiego, Frasquitę w "Carmen" Bizeta, w operze "Ubu Rex" K.Pendereckiego, "Aidzie" Verdiego, "Salome" i "Elektrze" R. Straussa, w "Medeamaterial" Dusapina.
        Szczególne miejsce w działalności artystycznej Anny Karasińskiej zajmują recitale pieśniarskie. Dysponuje bogatym repertuarem, wykonując różne stylistycznie pieśni w oryginalnych wersjach językowych. Występowała na wielu znaczących scenach koncertowych, między innymi w londyńskim Barbican Centre, w kościele St. Martin In the Fields w Londynie, w paryskim kościele La Madeleine, w Tonhalle w Zurychu.
        Współpracuje z wybitnymi pianistami: Krystyną Borucińską, Januszem Olejniczakiem, Krzysztofem Jabłońskim, Ewą Pobłocką.
        Ma w swoim repertuarze liczne partie sopranowe w oratoriach i kantatach, które wykonywała z Sinfonią Varsovią, NOSPRem, Polską Orkiestrą Radiową, Liverpool Mozart Players, Orkiestrą Kameralną "Amadeus", zespołem Capella Bydgostiensis oraz z Filharmonią Krakowską, Poznańską, Łódzką, Szczecińską, Białostocką, Opolską, Lubelską, Wałbrzyską. Pracowała z wybitnymi dyrygentami: R.Bonynge, J.Maksymiuk, J.Kaspszyk, G.Schaller, L.Hager, F.Ollu, M.Dworzyński, K.Bumann, Ł.Borowicz, J.M.Florencjo Junior, A.Straszyński.
        Dokonała nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. W 2009 roku artystka wzięła udział w nagraniu ścieżki dżwiękowej do filmu "Tatarak" Andrzeja Wajdy z muzyką Pawła Mykietyna.

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego
                                             IRINA KRASAVINA

Irina KrasavinaUrodziła się w Moskwie, w 1988 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku pięciu lat w Moskiewskiej Średniej Szkole Muzycznej im. Gniesinych. Ukończyła szkołę z wyróżnieniem w 2006. Jest absolwentką i doktorantką Rosyjskiej Akademii Muzycznej im. Gniesinych w Moskwie (prof. S.Sienkov). Prowadzi aktywną działalność koncertową jako solistka i kameralistka (Rosja, Niemcy, Dania, Polska, Słowacja). Jest laureatką II Międzynarodowego Festiwalu Młodych Pianistów w Głubczycach - II nagroda (Polska, Głubczyce, 1997), zwyciężczynią IV Wszechrosyjskiego Konkursu Zespołów Kameralnych (Rosja, Syzrań, 2005), laureatką konkursu festiwalowego Sztuka XXI wieku w Kłajpedzie (Litwa, Kłajpeda, 2010), laureatką międzynarodowego konkursu pianistów "Droga do Mistrzostwa" (Moskwa, 2010), zwyciężczynią 26. Turnieju Pianistów Stypendystów Zagranicznych im. Antoniego Radziwiłła w Antoninie (Polska, 2013) oraz uczestniczką VI i VII edycji rosyjsko-polskiego festiwalu Dziecięca Akademia Muzyki "Młodzież gra Chopina" (Rosja, Moskwa, 2008; Polska, Poznań, 2010). Od 2011 jest dyrektorem artystycznym i artystką festiwalu "Tam, gdzie słowo jest bezsilne... Polsko-rosyjskie współbrzmienia" (Kraków, 2011; Moskwa-Kraków 2012). Obecnie jest na stażu artystycznym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (profesor A. Jastrzębska-Quinn).

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego

               ORKIESTRA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ im. Tadeusza Szeligowskiego

Orkiestra Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza SzeligowskiegoPodczas inauguracyjnego koncertu, 10 listopada 1947 roku Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpiła pod batutą swojego pierwszego dyrygenta - Stanisława Wisłockiego. Od tego czasu prowadzili ją kolejno: Stanisław Wisłocki, Jerzy Katlewicz, Robert Satanowski, Witold Krzemieński, Zdzisław Szostak, Renard Czajkowski, Wojciech Rajski, Wojciech Michniewski, Andrzej Borejko, Mirosław Jacek Błaszczyk, José Maria Flor?ncio.
        Z początkiem sezonu artystycznego 2007/2008 Dyrygentem-Szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej został Marek Pijarowski. Pierwszym dyrygentem gościnnym tego zespołu jest obecnie Łukasz Borowicz, a głównym dyrygentem gościnnym - Christopher Hogwood.
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej należy do grona najbardziej znanych i cenionych polskich orkiestr symfonicznych. Występuje w najważniejszych ośrodkach muzycznych w kraju i poza jego granicami. Zespół koncertował w prawie wszystkich krajach Starego Kontynentu. Uczestniczył w wielu znaczących zagranicznych festiwalach muzycznych, m.in.: Romaeuropa-Villa Medici, Kissingen Sommer, Ankara Sanat Festivali, Festwochen in Herrenhausen, Bregenzer Frühling, Dresdner Musikfestspiele, Choriner Musiksommer.
        Orkiestra towarzyszyła uczestnikom pierwszego powojennego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, a od 1952 roku akompaniuje finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest podstawowym zespołem symfonicznym festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, bierze także udział w festiwalach Warszawska Jesień i Wratislavia Cantans. Często uczestniczy w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich i zagranicznych. Do ważnych wydarzeń w historii zespołu należy występ przed Papieżem Janem Pawłem II w Watykanie.
        Z zespołem występowali światowej sławy dyrygenci: Hermann Abendroth, Roberto Benzi, Walerian Bierdiajew, Henryk Czyż, Marco Erede, János Ferencsik, George Georgescu, Zdzisław Górzyński, Christopher Hogwood, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Zygmunt Latoszewski, Zdeněk Mácal, Jerzy Maksymiuk, Jérémie Rhorer, Witold Rowicki, Ain?rs Rubi?is, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Václav Smetáček, Antoni Wit, Bohdan Wodiczko, Carlo Zecchi oraz soliści: Martha Argerich, Piotr Beczała, Rafał Blechacz, Gábor Boldoczki, Pavol Breslik, Sarah Chang, Andrzej Dobber, Helen Donath, Wojciech Drabowicz, Jean Fournier, Malcolm Frager, Alexander Gavrylyuk, Monique Haas, Ida Haendel, Andrzej Hiolski, Philippe Jaroussky, Sumi Jo, Ryszard Karczykowski, Antonina Kawecka, Olga Kern, Joanna Kozłowska, Gidon Kremer, Konstanty Andrzej Kulka, Aleksandra Kurzak, Sergei Leiferkus, Julia Lezhneva, Christian Lindberg, Bernard Ładysz, Adam Makowicz, Witold Małcużyński, Annick Massis, Albrecht Mayer, Francesco Meli, Johannes Moser, Leszek Możdżer, Victoria Mullova, Sergei Nakariakov, Wiesław Ochman, Garrick Ohlsson, Dawid i Igor Ojstrachowie, Gerhrad Oppitz, Emmanuel Pahud, Ewa Podleś, Maurizio Pollini, Samuel Ramey, Vadim Repin, Rugierro Ricci, Światosław Richter, Mścisław Rostropowicz, Artur Rubinstein, Alexandra Soumm, Göran Söllscher, Akiko Suwanai, Henryk Szeryng, Stefania Toczyska, Simon Trpčeski, Maxim Vengerov, Arcadi Volodos, Wanda Wiłkomirska, Narciso Yepes, Krystian Zimerman.
        Orkiestra Filharmonii Poznańskiej ma w dorobku nagrania z muzyką symfoniczną, operową i baletową dla radia, telewizji oraz na płyty CD (nagrania dla Sony Classical, Polmusic, Wichtel Records, Polskie Nagrania, Muza, Largo Records, Dux, CD Accord, Naxos).
        Salą koncertową Filharmonii Poznańskiej jest Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, znana w Europie z doskonałej akustyki i przepięknej architektury w stylu neorenesansowym, mogąca pomieścić prawie 1000 słuchaczy.
Związki orkiestry z Międzynarodowym Festiwalem "Chopin w barwach jesieni" sięgają roku 1985. Teraz występuje na nim po raz dwunasty - a po raz pierwszy pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego
                                                TOMASZ RITTER

Tomasz RitterUrodził się w 1995 roku w Lublinie. W 2002 rozpoczął naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie w klasie fortepianu Bożeny Bechty-Krzemińskiej. Szkołę muzyczną I stopnia ukończył w roku 2008. W tym samym roku rozpoczął naukę w OSM II stopnia w Lublinie, równolegle podejmując naukę u prof. Iriny Rumiancewej-Dąbrowski w ramach Studium Instrumentalnego Fundacji Karola Szymanowskiego w Warszawie. Od września 2009 jest uczniem Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie fortepianu prof. Iriny Rumiancewej-Dąbrowski.
Uczestniczył w wielu konkursach krajowych i międzynarodowych, a jego najważniejsze osiągnięcia to:
- 3 nagroda na XIII Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym, Konin 2004;
- 1 nagroda na Konkursie Młodych Pianistów "Nad Kamienną", Skarżysko Kamienna 2005;
- 1 nagroda na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. J. S. Bacha, Gorzów Wielkopolski 2006;
- 1 nagroda i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na XIV Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym, Konin 2006;
- Nagroda specjalna jury za wykonanie preludiów Wojciecha Kilara na VII Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Pianistów im. V. Horowitza, Kijów (Ukraina) 2006;
- 3 nagroda i Nagroda Specjalna Prezydenta Miasta za wykonanie "Tańców argentyńskich" A. Ginastery na 40. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Virtuosi per la musica di pianoforte", Usti nad Łabą (Czechy) 2007;
- 1 nagroda na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w San Sebastian (Hiszpania) 2008;
- nagroda Przewodniczącego Jury na Międzynarodowym Przeglądzie Laureatów Konkursów Pianistycznych "Mlady Klavir", Praga 2008;
- 1 nagroda oraz nagroda za najlepsze wykonanie utworu M. Moszkowskiego na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Maurycego Moszkowskiego "Pera aspera ad astra", Kielce 2009.
- 1 nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Szymanowskiego in memoriam w Warszawie (2011);
- 1 nagroda i nagroda specjalna na międzynarodowym Konkursie im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy (2011);
- Grand Prix na Ogólnopolskim Przesłuchaniu w Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie (2012);
W latach 2006-2009 był stypendystą Marszałka Województwa Lubelskiego, a w roku szkolnym 2006/2007 otrzymał także nagrodę Prezydenta Miasta Lublina. Od roku 2008 jest stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, zaś w roku 2009 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
        Od 2005 roku bierze udział w koncertach organizowanych przez instytucje kulturalne w Lublinie i regionie, m.in.: IX Forum Muzyki Współczesnej (2005), X Forum Muzyki Współczesnej (2006), XI Forum Muzyki Współczesnej (2007) - Filharmonia Lubelska; koncerty w cyklu Ogród Talentów (2005, 2006 i 2008 zorganizowane w Filharmonii Lubelskiej przez stowarzyszenie "W stronę sztuki"); recital w Auli Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w trzecią rocznicę śmierci Jana Pawła II (2008).
W maju 2006 roku dał recitale w kilku miastach Republiki Czeskiej (Brno, Dobrzany, Praga) prezentując zróżnicowany stylistycznie program (od baroku do neoromantyzmu). Podczas tej podróży miał okazję grać przed słynnym amerykańskim pianistą Garrickiem Ohlssonem. W kwietniu 2007 roku wystąpił podczas Międzynarodowego Festiwalu Młodych Muzyków w Kownie (Litwa). W listopadzie 2007 odbył ponownie podróż koncertową w Republice Czeskiej, dając recitale m.in. w Akademii Muzycznej im. L. Janačka w Brnie, Studiu koncertowym Radia Czeskiego w Pilznie (wraz z zespołem kameralnym PIKAP - koncert został zarejestrowany i wyemitowany przez Radio Wełtawa) oraz w Kościele św. Szymona i Judy w Pradze - siedzibie Filharmonii Praskiej (koncert zorganizowany przez Instytut Polski w Pradze i firmę Bösendorfer).
        31 stycznia 2008 na zaproszenie Małżonki Prezydenta RP p. Marii Kaczyńskiej wystąpił w Belwederze podczas spotkania noworocznego. W dniu 10 października 2009 wystąpił podczas konferencji prasowej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego poświęconego Wydaniu Narodowemu Dzieł Fryderyka Chopina, zorganizowanego na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie.
W 2008 roku brał udział w projekcie organizowanym przez czeskie szkoły muzyczne pt. "Mladi hraji Bacha", wykonując muzykę Bacha na klawesynie. W listopadzie 2008 roku wystąpił w Wiedniu jako gość specjalny koncertu "Treffpunkt-Podium" zorganizowanego przez Johann-Sebastian-Bach-Musikschule-Wien przy współpracy wiedeńskiego Uniwersytety Muzycznego. W tej samej szkole w kwietniu 2009 roku wystąpił z recitalem Bachowskim (grając na klawesynie i na fortepianie) w ramach seminarium poświęconego interpretacji muzyki J. S. Bacha. W lipcu 2009 roku wraz z orkiestrą złożoną z uczniów i studentów z Wiednia odbył podróż koncertową do Japonii (na zaproszenie władz prefektury Tochigi), gdzie obok recitali solowych uczestniczył w koncertach muzyki europejskiej i japońskiej. Niektóre z tych koncertów były transmitowane przez japońską telewizję.
        Począwszy od roku 2005 uczestniczy w licznych warsztatach i kursach mistrzowskich. W roku 2005 był uczestnikiem warsztatów dla młodych utalentowanych pianistów i ich pedagogów w Krynicy Zdroju. W roku 2005 (Praga) oraz 2006 (Lublin) brał udział w warsztatach poświęconych wykonywaniu muzyki barokowej i klasycznej na fortepianie historycznym oraz klawesynie prowadzonych przez Petra Šefla. Od 2006 roku uczestniczy w kursach mistrzowskich podczas Dni Muzyki Dawnej w Sopronie (Węgry) w klasie prof. Alexeja Lubimova (2006 - fortepian historyczny) i prof. Malcolma Bilsona (2007 i 2009 - fortepian historyczny) oraz Johanna Sonnleitnera (2008 - klawesyn). W latach 2007 i 2008 uczestniczył także w Międzynarodowych Pianistycznych Kursach Mistrzowskich w Dusznikach Zdroju w klasie prof. Wiktora Mierżanowa z Moskwy.
W latach 2008 i 2009 był uczestnikiem Międzynarodowego Forum Pianistycznego "Bieszczady bez granic" w Sanoku (lekcje z prof. Jarosławem Drzewieckim, prof. Tatianą Shebanovą, prof. Iriną Rumiancewą-Dąbrowski oraz Arturem Jaroniem, a także z zakresu kameralistyki - z prof. Grzegorzem Kurzyńskim i Anetą Kaplą), gdzie otrzymał nagrody za aktywny udział. Z kolei w sierpniu 2008 i 2009 roku uczestniczył w Warszawskich Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich w klasie prof. Iriny Rumiancewej-Dąbrowski.
        W listopadzie 2009 brał udział w Kursie Mistrzowskim Interpretacji Muzyki Jana Sebastiana Bacha, organizowanym przez Bach-Archiv w Lipsku, w klasie fortepianu prof. Roberta Levina (listopad 2009).

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego
                                                     HENRYK TALAR

Henryk TalarAktor teatralny i filmowy, reżyser, dyrektor teatrów. Urodził się 25 czerwca 1945 roku w Kozach. W 1969 roku ukończył Wydział Aktorski w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie.
        Był członkiem zespołów Teatrów Dramatycznych w Szczecinie (1969-1970), kaliskiego Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego (1970-1973), Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie (1976-1982, 1985-1997) oraz stołecznego Teatru Studio (1982-1985). Od 2003 roku pracuje w Teatrze Narodowym. W latach 1994-1997 szefował Teatrowi im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, a między 1997 a 1999 rokiem kierował Teatrem Polskim w Bielsku-Białej. Talar ma na koncie dziesiątki ról, w tym także w dubbingu i Teatrze Polskiego Radia, z którym współpracuje od 1975 roku. Ze sceną Teatru Telewizji związany jest od 1970 roku.
We wszystkich tych teatrach grał duże pierwszoplanowe role w ważnych i głośnych przedstawieniach, ale jego wyraziste i skupione aktorstwo oraz umiejętność dogłębnego pokazania postaci w kilku gestach i słowach sprawiły, że doskonale sprawdzał się też w epizodach.
        Swoje mistrzostwo uwidocznił m. in. w sztukach: "Wyzwolenie" Wyspiańskiego, "Szewcy" Witkiewicza, "Eryk XIV" Strindberga, "Trzy siostry" Czechowa, "Ścisły nadzór" Geneta, "Burza" Szekspira, "Mąż i żona" Fredry, "Wyspa" Fugarda, Kani i Ntshony, "Tryptyk listopadowy" wg Wyspiańskiego, "Po Hamlecie" Żurka, Wiśniowy sad" Czechowa, "Maria i Woyzeck" wg Buchnera, "Zezowate szczęście" wg. Stawińskiego, "Biesy" i "Zbrodnia i kara" wg Dostojewskiego, "Antygona" w Nowym Jorku" Głowackiego, "Lot nad kukułczym gniazdem" Wassermana, "Mistrz i Małgorzata" Bułhakowa.
        Warto pamiętać o następującej wypowiedzi H. Talara:
"W wielkiej literaturze jest możliwość wypowiadania się we własnym imieniu, ale bazą jest problem ogólnoludzki. Mały, większy, ale ogólnoludzki. Za tym tęsknię i tego mi coraz bardziej w dzisiejszym teatrze brakuje - mówił aktor i dodawał - (…) Jestem aktorem, który uważa, że sens istnienia w tym zawodzie to musi być sens zmagania się z warstwą intelektualną, emocjonalną, duchową, a nie z możliwościami warsztatowymi." (za: www.teatry.art.pl/n/czytaj/26577
        Aktorstwo jego kojarzy się przede wszystkim z wydobywaniem ciemnych, niepokojących rysów ludzkiej natury. W Teatrze Telewizji stał się specjalistą od grania w policyjno-gangsterskich widowiskach ("Selekcja" wg Łysiaka, "Modliszka" Williamsona, "Sokół maltański" Hammetta). Kilka razy powracał na ekran w mundurze niemieckiego oficera ("Polskie drogi" Morgensterna, "Umarł, aby żyć" Jędryki). Ma też w dorobku główne role w takich produkcjach jak "Umarli rzucają cień" Dziedziny, "Prom do Szwecji" Haupego, "Kim jest ten człowiek" Petelickich. Wystąpił w filmach "Na srebrnym globie" Żuławskiego, "Stan strachu" Kijowskiego, "Daleko od siebie" Falka, "Historia o proroku Eliaszu z Wierszalina" Wojciechowskiego, "Prymas. Trzy lata z tysiąca" Teresy Kolarczyk.
        W ostatniej dekadzie Talar związany jest z Teatrem Narodowym. Zagrał tutaj między innymi Pana Godzica w "Tartuffie albo szalbierzu" Moliera w inscenizacji Jacquesa Lassalle'a (2006) i Richarda Harkina w "Wędrowcu" Conora McPhersona w reżyserii Wojciecha Malajkata (2008).
Jedna z najnowszych ról aktora w Teatrze Narodowym to postać Raucha w "Kazimierzu i Karolinie" Ödöna von Horvátha w reżyserii Gábora Zsámbékiego (2010).
        Henryk Talar był wielokrotnie nagradzany za kreacje aktorskie - począwszy od roku 1971 na 11.Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. Otrzymał m.in. nagrodę prezesa Komitetu do spraw Polskiego Radia i Telewizji Polskiej (1986), Złoty Ekran (1986), Złoty Mikrofon (2008), Wielki Splendor (2011), tytuł Zasłużony Działacz Kultury (1988), Srebrny Medal Gloria Artis-Zasłużony Kulturze (2010).

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego
                                                     MARCIN ZDUNIK

Urodził się 5 grudnia 1987 roku. Ukończył podstawową szkołę muzyczną w Warszawie w klasie wiolonczeli pani Marii Walasek, a w 2006 roku Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną II stopnia im. Z. Brzewskiego w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Orkisza. W 2011 roku otrzymał dyplom Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Bauera i został wyróżniony Medalem Magna cum Laude.
        Koncertuje w wielu krajach Europy, USA i Korei często prezentując własne opracowania i kompozycje. Wystąpił jako solista na estradach wielu renomowanych sal, m.in. Rudolfinum w Pradze, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konserwatorium im. P.Czajkowskiego w Moskwie, Teatr Ermitażu w Sankt-Petersburgu, Filharmonia Westfalska (Konzerthaus Dortmund), Filharmonia Słowacka w Bratysławie, Filharmonia Narodowa w Warszawie czy Studio S1 PR im.W.Lutosławskiego. Jest zapraszany do udziału w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, między innymi w festiwalu Muzyczny Olimp w Sankt-Petersburgu, Kammermusikfest Lockenhaus, Asiago Festival, Wartburg Festival, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Autunno Musicale i Lago Maggiore Musica we Włoszech, Meklenburg-Vorpommern Festival (Junge Elite), a także festiwalu muzyki kameralnej Wieczory w Arsenale.
Współpracuje ze znakomitymi zespołami, m.in. Prague Chamber Orchestra, St.Petersburg Camerata, Orkiestrą Kameralną Unii Europejskiej, City of London Sinfonia, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia AMADEUS a także z wieloma wybitnymi muzykami, takimi jak Urszula Kryger, Olga Pasiecznik, Ewa Pobłocka, Krzysztof Jakowicz, Andrzej Bauer czy Julius Berger. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World organizowanego przez Kronberg Academy koncertował wspólnie z Gidonem Kremerem, Yuri Bashmetem i Tatjaną Grindenko. Owocem współpracy ze skrzypkiem Januszem Wawrowskim był nowatorski projekt obejmujący skomponowanie przez Marcina Zdunika równorzędnego głosu wiolonczeli do Kaprysów Paganiniego.
Marcin Zdunik już jako uczeń był laureatem wielu konkursów młodzieżowych w Polsce i Austrii. W roku 2005 zdobył III nagrodę w 40. Międzynarodowym Konkursie Instrumentalnym w Markneukirchen (Niemcy). W 2007 roku został laureatem I nagrody w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W konkursie tym zdobył również Grand Prix za wybitne wykonanie Koncertu wiolonczelowego W.Lutosławskiego, dwie nagrody specjalne za najlepsze wykonanie Wariacji Sacherowskiej W.Lutosławskiego i Gigue na wiolonczelę solo P.Szymańskiego oraz 7 innych nagród.
        W 2008 roku reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008. Jest laureatem Tygodnia Talentów 2004 w Centrum Paderewskiego w Tarnowie, gdzie ponadto został wyróżniony przyznaniem stypendium stowarzyszenia Pro Arte im. Anny Knapik. W roku 2006 został laureatem kursów mistrzowskich Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu. Jest stypendystą fundacji Pro Polonia Society i Mozart Gesellschaft Dortmund. Otrzymał nagrodę Gwarancja Kultury 2009 przyznaną przez TVP Kultura.
W czerwcu 2009 roku ukazała się debiutancka płyta Marcina Zdunika zrealizowana z udziałem Orkiestry Kameralnej Wratislavia, pod kierownictwem Jana Staniendy, zawierająca m.in. nagrania dwóch koncertów wiolonczelowych J.Haydna. Za płytę tę otrzymał nagrodę Fryderyk 2010. Marcin Zdunik dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla Radia Słowackiego.
        Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez prof. Leonida Gorochowa, Michaela Flaksmana, Gary Hoffmana, Juliusa Bergera. Był stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci w latach 2000-2006. Czterokrotnie otrzymał stypendium artystyczne Ministra Kultury, a w roku 2007 Stypendium Młoda Polska.
        Gra na wiolonczeli wykonanej przez Wojciecha Topę.
        Na Międzynarodowym Festiwalu "Chopin w barwach jesieni" występuje po raz pierwszy.

Powrót do listy wykonawców
Powrót do programu ramowego
............................................................................................................................................................................................