............................................................................................................................................................................................
 
   ............
        KONFRONTACJE
                   CHOPINOWSKIE
                                 ............
 
   
Stowarzyszenie "Wielkopolskie Centrum Chopinowskie - Antonin" w Ostrowie Wielkopolskim
(Powrót)
.....................................  XXIX KONFRONTACJE CHOPINOWSKIE  ..............................................


 

Stowarzyszenie "Wielkopolskie Centrum Chopinowskie Antonin"
w Ostrowie Wielkopolskim

z a p r a s z a     n a
XXIX KONFRONTACJE CHOPINOWSKIE
Pałac Myśliwski Książąt Radziwiłłów - Antonin
Szanowni Państwo, nie muszę przekonywać o wyjątkowości miejsca, antonińskiej atmosfery, muzycznych przeżyciach... To już 29. edycja Konfrontacji Chopinowskich - niedzielnego, letniego cyklu koncertowego, który przybliża nam patrona naszych działań. Ale też wielkich... i mniejszych artystów. Wielkie programy i pierwsze kroki kompozycji. Prezentujemy wykonawców "ze Stolicy" i nam najbliższych... z Ostrowa, Kalisza, Poznania... czyli VARIA...

Zapraszam w imieniu organizatorów.

Pozdrawiam

Andrzej Leraczyk, Dyrektor Biura Stowarzyszenia


                    V A R I A . . .

1 lipca 2012, 17.3o

JOHANNESA BRAHMSA MONOLOGI PRZY FORTEPIANIE...
Paweł Kamasa, fortepian / słowo    

Program:
Johannes Brahms (1833 - 1897)

Fantazje op. 116
Capriccio d-moll - Presto energico
Capriccio g-moll - Allegro passionato
Intermezzo e-moll - Andante con grazia ed intimissimo sentimento
Capriccio d-moll - Allegro agitato

Intermezza op. 117
Intermezzo cis-moll - Andante con moto

Klavierstücke op. 118
Intermezzo a-moll - Allegro non assai, ma molto appassionato
Intermezzo A-dur - Andante teneramente
Ballada g-moll - Allegro energico
Intermezzo es-moll - Andante, largo e mesto

Klavierstücke op. 119
Intermezzo h-moll - Adagio
Rapsodia Es-dur - Allegro risoluto

Clara Schumann (1819 - 1896)
Listy do Johannesa Brahmsa z lat 1892-93

"Johannesa Brahmsa monologi przy fortepianie" to słowa, jakimi współczesny kompozytorowi wybitny krytyk muzyczny Eduard Hanslick określił cykl ostatnich już utworów na fortepian solo Johannesa BRAHMSA. Pisane w latach 1892-93 i opatrzone numeracją opusową 116-119, okazały się być "łabędzim śpiewem" w twórczości fortepianowej Mistrza. Są w istocie bardzo refleksyjne, niekiedy wręcz zamyślone w swoim intymnym charakterze i stanowią niewątpliwie jedne z najgłębiej osobistych Jego wypowiedzi. Paweł Kamasa w swoim autorskim programie recitalowym komentuje muzykę listami Klary Schumann do kompozytora we własnym przekładzie z języka niemieckiego. Pochodząca z czasu powstawania ostatnich opusów fortepianowych korespondencja Johannesa Brahmsa i Klary Schumann to późny wycinek dialogu z ponad 40-letniej przyjaźni dwojga wielkich muzyków swojej epoki - Brahms wysyła Klarze manuskrypty swoich właśnie co ukończonych utworów, zaś nękana rozmaitymi dolegliwościami Klara przyjmuje z wdzięcznością te pełne mądrego zamyślenia "dźwięczące dary"swego przyjaciela, odpisując listami spontanicznymi i szczerymi zarazem. Program ten miał swoją premierę w języku oryginału w lutym br. w Niemczech, w Antoninie odbędzie się jego pierwsza publiczna prezentacja w Polsce.

"Cóż za skarby ja tu zbieram! Toż to wspaniałe, co z Twego wnętrza się wydobywa, jak tam kipi i tryska, mieni się, błyszczy, czasem szemrze by za chwilę znów porwać rozmachem i głębią myśli! Jestem tym bogactwem całkowicie oszołomiona. Każdego dnia moją najpiękniejszą godzinę zawdzięczam Tobie i chcę Ci za Twoje przecudne dary raz jeszcze gorąco podziękować, albowiem dopiero teraz, kiedy zaczynam poważnie pracować nad Twoimi utworami, zaczynam doceniać ich prawdziwą wartość i bogactwo."
                  Clara Schumann w liście do Johannesa BRAHMSA we wrześniu 1893 roku

15 lipca 2012, 19.oo
ROSYJSKIE INSPIRACJE CHOPINA

Robert Adamczak - pianista
Karol Kowal - kontrabasista


Program:
Piotr Czajkowski (1840 - 1893)
Nokturn, op. 19. nr 4.

Sergiusz Kusewicki (1874 - 1951)
Cztery utwory na kontrabas i fortepian
Andante, op. 1. nr 1.
Walc-miniatura, op. 1. nr 2.
Smutna pieśń, op. 2.
Humoreska, op. 4.

Sergiusz Prokofiew (1891 - 1953)
II Sonata fortepianowa d-moll, op. 14
    Allegro ma non troppo - Piu mosso - Tempo primo
    Scherzo: Allegro marcato
    Andante
    Vivace - Moderato - Vivace

Sergiusz Prokofiew (1891 - 1953)
Walc z baletu "Kamienny kwiat"

Sergiusz Rachmaninow (1873 - 1943)
Wokaliza, op. 14. nr 34.

Piotr Czajkowski (1840 - 1893)
Pezzo Capriccioso, op. 62.

Robert Adamczak ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Henryka Melcera w Kaliszu w klasie fortepianu Krystyny Bujakiewicz. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fortepianu Witolda Witkowskiego. Ukończył również Podyplomowe Studium Mistrzowskie pod kierunkiem prof. Waldemara Andrzejewskiego w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.
Obecnie jest wykładowcą Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu. Prowadzi również klasy fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Melcera w Kaliszu oraz Zespole Szkół Muzycznych im. Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim.
Równolegle z pracą pedagogiczną realizuje działalność artystyczną jako solista i kameralista w kraju i za granicą. Współpracował m. in. z Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Mieczysława Gawrońskiego oraz Tadeusza Wicherka. Koncertował w zespołach kameralnych m.in. z klarnecistą Markiem Maciejewskim oraz skrzypaczką Heghine Mkrtchyan.
Wielokrotnie występował w Duecie Fortepianowym z pianistką Dorotą Szczepaniak m.in. w ramach XIX Konfrontacji Chopinowskich w Antoninie oraz z saksofonistą Robertem Matuszewskim, biorąc udział w IV Międzynarodowym Festiwalu Saksofonowym w Szczecinie oraz XXII Konfrontacjach Chopinowskich w Antoninie. Grał także w duecie z wybitnym amerykańskim saksofonistą prof. Lawrencem Gwozdziem. Obecnie współpracuje z Chórem Męskim "Echo" pod dyrekcją Janusza Lipińskiego.

Karol Kowal - kontrabasista, laureat międzynarodowych konkursów muzycznych, takich jak: Wanda Bass School of Music Concerto Competition (USA); drugiej nagrody na konkursie kontrabasowym International Society of Bassists w Michigan (USA); wyróżnienia na konkursie kontrabasowym im. Johanna Matthiasa Spergera w Ludwigslust (Niemcy); trzeciego miejsca oraz nagrody specjalnej na konkursie ISB w Richmond (USA).
Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną w Ostrowie Wielkopolskim oraz Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Dwukrotnie był stypendystą Ministerstwa Kultury. Swoje umiejętności doskonalił w trakcie Podyplomowych Studiów Mistrzowskich na Uniwersytecie w Oklahoma City (USA).
Występował z recitalami w Polsce i za granicą. Jako solista koncertował z towarzyszeniem orkiestr Filharmonii Kaliskiej, Sudeckiej i Warmińsko-Mazurskiej, Orkiestry Kameralnej Sotto Voce oraz Oklahoma City University Symphony Orchestra (USA). Dokonał wielu prawykonań utworów, dedykowanych mu przez kompozytorów takich jak: Katarzyna Brochocka, Grzegorz Wierzba czy Edward Knight.
Karol Kowal gra na instrumencie marki Poellmann, model Rossi. Jest muzykiem Filharmonii Kaliskiej, oraz pedagogiem Państwowej Szkoły Muzycznej im. Henryka Melcera w Kaliszu. W sezonie artystycznym 2011/2012 został laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Kalisza za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

22 lipca 2012, 19.oo
MŁODE OSTROWSKIE TALENTY
Koncert kompozytorski:
Maciej Bąk, Piotr Zuchowski, Wojciech Michno, Maciej Sułecki
Szanowni Państwo,
trzeci koncert z cyklu VARIA (w ramach 29. Konfrontacji Chopinowskich) w Antoninie to wieczór kompozytorski Uczniów Zespołu Szkół Muzycznych im. Krzysztofa Komedy Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim. Młodzi kompozytorzy, adepci Wielkiej Sztuki, wychowankowie profesora Andrzeja Henryka Bączyka (równie wspaniałego kompozytora, pianisty, klawesynisty, teoretyka muzyki, wielkiego znawcy muzyki dawnej...) - zawojowali już swymi utworami, próbami (może nieśmiałymi), kompozycjami...a jakże już dojrzałymi. To laureaci kilkunastu ogólnopolskich i europejskich konkursów, festiwali i przeglądów. To fenomen na pewno na skalę nie tylko miasta, regionu, Wielkopolski czy też kraju.
Maciej Bąk, Piotr Zuchowski, Andrzej Henryk Bączyk, Andrzej Filipek - pianiści
Wojciech Michno - skrzypek
Piotr Politowski - kontrabasista
Bogumiła Gruszczyńska - flecistka

Ponadto muzyka odtwarzana z nagrań CD

Program:
I. Maciej Bąk
Wariacje na fortepian
"Chopiniada" na fortepian;
wyk. Maciej Bąk - pianista

II. Piotr Zuchowski
Obrazki na fortepian
     Elfy i gnom,
     Śpiąca królewna,
     Konik polny i mrówki; wyk. Piotr Zuchowski - pianista

III.Macie Sułecki
"Hipnoza" na fortepian; wyk. Andrzej H. Bączyk - pianista
"Pan w niebieskim palcie"; Łukasz Michał Niżyński i Orkiestra Festiwalowa UFM - CD

IV. Wojciech Michno
Preludia na fortepian solo (cały cykl 1 - 7); wyk. Andrzej Filipek - pianista
Kontrasty na skrzypce solo (dwie części); wyk. Wojciech Michno - skrzypek
Metamorfozy na kontrabas solo (część pierwsza); wyk. Piotr Politowski - kontrabasista
Romans na flet i fortepian; wyk. Bogusława Gruszczyńska - flecistka i Andrzej Filipek - pianista
Modlitwa o wysłuchanie; Massimiliano Caldi i Filharmonia Śląska - CD
Romanza na fortepian solo; wyk. Wojciech Michno

Andrzej Henryk Bączyk, słowo o muzyce

Wyjazd autobusu ul. Wolności (przystanek MZK przy PCK) o 18.3o
29 lipca 2012, 19.oo 2011
ZACZĘŁO SIĘ OD CHOPINA
SAXODEON
Robert Matuszewski - saksofonista
Piotr Słocinski - akordeonista
Szanowni Państwo,
w tę niedzielę zagości na estradzie pałacowej w Antoninie wspaniały duet SAXODEON.
Inspiracją do powstania tego zespołu były wspólne fascynacje obu muzyków kompozycjami Astora Piazzolli i Pedro Ituralde. Rzadko spotykane połączenie w muzyce klasycznej saksofonu i akordeonu dało ciekawe brzmienie, ponieważ oba instrumenty stapiają się kolorystycznie tworząc atrakcyjne dla ucha współbrzmienia.
A i tytuł koncertu przewrotny: "Zaczęło się od Chopina"... A jest On dla nas... pojawia się w naszym życiu od wczesnych lat. Dla jednych częściej, dla innych rzadziej, to oczywiste. . Ale myślę też, że to zależy też od chwili, od wieku, od zmiany potrzeb. Jednak cokolwiek złego się dzieje, to Jego muzyka jest bardzo obecna. Chopin jest "wentylem bezpieczeństwa", dobrem narodowym. Ale też powinniśmy nauczyć się go słuchać nie czekając na przykład na żałobę narodową.
Prócz utworów Fryderyka usłyszymy kompozycje m. in. Piazzolli, Demerssemana, Rachmaninowa, Ituralde, Siemionowa...
Zapraszamy.
Program:
Astor Piazzolla (1921 - 1992)
Cafe 1930
Night-club 1960


Jules Demersseman (1833 - 1866)
The Carnival of Venice

Sergiej Rachmaninov (1873 - 1943)
Vocalise

Fryderyk Chopin (1810 - 1849)
Walce

Heitor Villa Lobos (1887 - 1959)
Aria Cantilena

Pedro Ituralde (1929)
Suita grecka
    Kalamatianos
    Funky
    Valse kritis
    Kalamakianos

Wiaczesław Siemionow
Suita bułgarska
    Daichovo
    Sevdana
    Gankino Horo

Andrzej Henryk Bączyk, słowo o muzyce
Duet Saxodeon utworzony przez Roberta Matuszewskiego i Piotra Słocińskiego rozpoczął swoją działalność we wrześniu 2008 roku koncertem na "Jesieni Chopinowskiej" w Antoninie. Inspiracją do powstania tego zespołu były wspólne fascynacje obu muzyków kompozycjami Astora Piazzolli i Pedro Ituralde. Rzadko spotykane połączenie w muzyce klasycznej saksofonu i akordeonu dało ciekawe brzmienie, ponieważ oba instrumenty stapiają się kolorystycznie tworząc atrakcyjne dla ucha współbrzmienia. W swojej działalności duet wystąpił m.in.: na Ogólnopolskim Sympozjum Saksofonowym w Wolsztynie", koncert na Akademii Sztuk Pięknych z Poznaniu, Festiwalu Muzyki Klasycznej "Pałucka Wiosna Muzyczna" w Wągrowcu, Prezydencki Koncert - Dzień Animatora i Pracownika Kultury Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, Międzynarodowy Festiwal Saksofonowy w Szczecinie, Konfrontacji Chopinowskich w Antoninie.

Piotr Słociński urodził się w Ostrowie Wielkopolskim i tutaj podjął edukację muzyczną, w latach 1975-78 uczeń PSM I st. w klasie akordeonu Jerzego Krążyńskiego. Od 1978 do 1989 we Wrocławiu - najpierw cztery lata w Liceum Muzycznym im. K. Szymanowskiego, a następnie w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego w klasie akordeonu ad. Ireneusza Wróbla. W 1981 zajął I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Międzyrzeczu. W latach 1985 - 94 grał w Trio Akordeonowym HARMONIA VIVA. W 1990 zespół ten nagrał płytę dla wytwórni Rec-Rec w Zurichu i odbył trasę koncertową po Europie Zachodniej. W 1991 HARMONIA VIVA wzięła udział w Festiwalu Muzyki Aktualnej w Victoriaville w Kanadzie. W tym samym roku zespół zdobył III nagrodę na Konkursie Akordeonowym w Castelfidardo. Udział w nagraniach: 1993 do filmu J.Jakuba Kolskiego -"Pograbek", 1996 do filmu J.Jakuba Kolskiego "Szabla od Komendanta", 1997 do filmu dokumentalnego Krzysztofa Pulkowskiego "Lwy Westerplatte", 2003 do filmu Jacka Filipiaka "Zerwany", 1991 do przedstawienia "Jan Tajemnik" dla Teatru Lalka w Warszawie, 2005 do przedstawienia "Pan Huczek" dla Białostockiego Teatru Lalek. W latach 1996 - 2000 współpracował z Teatrem Cinema. W sezonach 2005 i 2006 udział w recitalu Marty Zięby, aktorki Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. W 2006 wraz z Martą Ziębą udział w Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Od września 1990 prowadzi klasę akordeonu w Zespole Szkół Muzyczych im. K. Komedy-Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim. Od września 2008 roku występuje w duecie "Saxodeon" z Robertem Matuszewskim.

Robert Matuszewski studiował grę na saksofonie we Wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Mieczysława Stachury. Ma na swoim koncie szereg nagrań dla TVP oraz Polskiego Radia. Jest inicjatorem Warsztatów Saksofonowych na które zaprasza znakomitych saksofonistów min. Dariusza Samóla, Lawrence Gwozdz'a z USA. Przez wiele lat członek Akademickiego Big-Bandu Aleksandra Mazura. Solista - instrumentalista - zapraszany przez filharmonie w Kaliszu, Opolu , Wrocławiu. Brał udział min. w Konfrontacjach Chopinowskich w Antoninie, III Międzynarodowym Festiwalu Saksofonowym w Szczecinie, koncertach Na Zamku w Oleśnicy, współpracuje z kompozytorem Jackiem Sobierajem z Kanady, który powierzył mu prawykonanie najnowszych kompozycji na IV Międzynarodowym Festiwalu Saksofonowym - Szczecin 2005.
Poza obszarem muzyki klasycznej muzyk czuje się swobodnie w stylistykach jazzowych. Brał udział w kilku edycjach Jazz nad Odrą współpracując z czołowymi muzykami sceny jazzowej (Henryk Miskiewicz , Piotr Kałużny, Maciej Sikała). Prowadzi Big-Band odnoszący znaczące sukcesy (II miejsce na Ogólnopolskim festiwalu big - bandów w Nowym Tomyślu - 2004, Grand Prix Nowy Tomyśl 2005, I miejsce w Decinie (Czechy) na Międzynarodowym Konkursie, Grand Prix Nowy Tomyśl 2008). Obecnie pedagog i jednocześnie dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. Krzysztofa Komedy Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim
Wyjazd autobusu ul. Wolności (przystanek MZK przy PCK) o 18.3o
Zorganizowano ze środków: Gminy - Miasto Ostrów Wielkopolski oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
Sponsor: Duże Centrum Kwiatowe Janina Maślińska
............................................................................................................................................................................................