............................................................................................................................................................................................
 
   ............
        KONFRONTACJE
                   CHOPINOWSKIE
                                 ............
 
   
Stowarzyszenie "Wielkopolskie Centrum Chopinowskie - Antonin" w Ostrowie Wielkopolskim
(Powrót)
.....................................  XXXI KONFRONTACJE CHOPINOWSKIE  ..............................................


 

Stowarzyszenie "Wielkopolskie Centrum Chopinowskie - Antonin" w Ostrowie Wielkopolskim zaprasza na


XXXI
KONFRONTACJE CHOPINOWSKIE 2014   (zdjęcia, Jerzy Koralewski- patrz: galeria)

Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszam na 31. edycje niedzielnego, letniego cyklu koncertowego KONFRONTACJE CHOPINOWSKIE do Pałacu Mysliwskiego w Antoninie. Tegoroczne koncerty pn. "Romantyczni i nie/rozważni" przybliżą antonińskiej publiczności artystyczne dokonania muzyków związanych (i nie tylko) z naszym miastem, Wielkopolską. Ścieżki zaprowadziły naszych bohaterów "daleko i wysoko... romantycznie i nie/rozważnie". Usłyszymy utwory wokalne, instrumentalne (fortepian i kontrabas) kompozytorów romantycznych... tez współczesnych. Zatem konfrontacja gatunków, epok, szkół, styli, interpretacji, postaw... Zapraszamy. Rozpoczynamy koncertem kameralnym w wykonaniu sopranistki Doroty Całek i pianisty Adama Podskarbiego w niedziele 13 lipca o godzinie 19.oo. W programie polska pieśń znana i nieznana oraz fortepianowe utwory solowe Chopina i Liszta.
Z muzycznymi pozdrowieniami -
Andrzej Leraczyk

R o m a n t y c z n i   /n i e/   r o z w a ż n i


Pałac Myśliwski ANTONIN 13/20/27 lipca 2014    Niedziele/godzina 19.oo


13 lipca 2014   Pieśń polska znana i nieznana

DOROTA CAŁEK, śpiewaczka (sopran)
ADAM PODSKARBI, pianista

w programie:
Fryderyk Chopin (1810- 1849):
      Życzenie op. 74 nr 1, sł. S. Witwicki
      Piosnka litewska op. 74 nr 16, sł. L. Osiński wg tradycji ludowej
      Gdzie lubi op. 74 nr 5, sł. S. Witwicki
      Poseł op. 74 nr 7, sł. S. Witwicki
      Śliczny chłopie c op. 74 nr 8, sł. B. Zaleski

Aleksander Zarzycki (1834- 1895):
      Serenada op. 13 nr 1, sł. A. Asnyk
      Nie będę cię rwała op. 15 nr 4, sł. A. Asnyk
      Śpiewak tęskniący op. 14 nr 13, sł. J. B. Zaleski
      Ona op. 13 nr 6, sł. J. I. Kraszewski
       Pajęczyna op. 2 nr 2, sł. A. Pruszakow

Mieczysław Karłowicz (1876-1909):
      Zasmuconej op. 1 nr 1, sł. K. Gliński
      Idzie na pola op. 3 nr 2, sł. sł. K. Tetmajer
      Na śniegu op. 1 nr 3, sł. M. Konopnicka
      Z nową wiosną sł. Cz. Jankowski
      Mów do mnie jeszcze op. 3 nr 1, sł. K. Tetmajer

Ludomir Michał Rogowski (1881-1954):
      Siedzę myśląc o Tobie i piszę do sł. S. Długosza
      Cantilenka do sł. Z. Kleszczyńskiego
      Primavera do sł. W. Stanisławskiej
      Tobie nie dobrze jest - mnie źle… do sł. L. Rogowskiej

Wykonane zostaną również miniatury na fortepian solo m.in. Chopina i Liszta.

DOROTA CAŁEK
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny) w Warszawie oraz Podyplomowych Studiów Logopedii na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka.
      Wieloletnia solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, w której wykonywała partie w operach m. in. C. Monteverdiego, G. Rossiniego, L. Janačka. Wraz z zespołem tego teatru występowała w Niemczech, Francji, Szwajcarii, Rosji i Libanie. Współpracowała także z Teatrem Roma w Warszawie i Operą Bałtycką w Gdańsku. Śpiewaczka wykonuje również repertuar oratoryjny, a przede wszystkim pieśniarski. Prezentuje obecnie na koncertach głównie utwory polskie, często sakralne, zapomniane i współczesne, dokonując prawykonań kompozycji m. in. Romualda Twardowskiego i Mariana Sawy.
      Pracuje na stanowisku adiunkta na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, gdzie uczy emisji głosu na kierunku Edukacji Artystycznej w zakresie Sztuki Muzycznej, a także na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie prowadzi zajęcia emisji głosu dla specjalności nauczycielskiej.

ADAM PODSKARBI
Urodził się w Ostrowie Wielkopolskim. Studia pianistyczne ukończył w 1998 roku w Akademii Muzycznej w Poznaniu na wydziale instrumentalnym, w klasie fortepianu. W 2001 roku ukończył Podyplomowe Studia Mistrzowskie w Akademii Muzycznej w Łodzi. Rok później uzyskuje doktorat w dziedzinie sztuki pianistycznej. W roku 2002 za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego.
      Jest zaangażowany w pracę dydaktyczną w Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Pedagogiczno - Artystycznym w Kaliszu. Jest również pedagogiem Zespołu Szkół Muzycznych im. Krzysztofa Komedy Trzcińskiego w Ostrowie Wielkopolskim, jest członkiem Wielkopolskiego Centrum Chopinowskiego. Prowadzi szeroką działalność artystyczną: jako solista koncertował między innymi w Niemczech i Chinach (Szanghaju, Pekinie, Hamm, Xian, Tianjin, Harbin); występuje również jako kameralista.


20 lipca 2014

DOROTA BARAN-BŁASZCZYK, śpiewaczka (sopran)
Marta Komorowska, pianistka

w programie:
- Jan Sebastian Bach (1685-1750) - Chorał "Nun komm der heiden heiland" BWV 659
- Reynaldo Hahn (1874-1947) - A Chloris
- Marian Sawa (1937-2005) - Toccata Festiwa (fortepian)
- Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) - Wenn sich zwei Herzen scheiden op. 99 nr 4
- Leon Boëllmann (1862-1897) - Suita gotycka
- Johannes Brahms (1833-1897) - Wiegenlied op. 49 nr 4
- Jehan Ariste Alain (1911-1940) - Litanies
- Antonio Vivaldi (1678-1741) - Vedro con mio diletto, aria z op. Il Giustino
- Piotr Rojek - Improwizacje
- opr. J. Rosamond Johnson (1873-1954) - Swing Low Sweet Chariot
- opr. J. Rosamond Johnson (1873-1954) - Nobody Knows De Trouble I See

DOROTA BARAN-BŁASZCZYK

Edukację muzyczną rozpoczęła na Wydziale Wokalnym Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. W 2003 roku ukończyła z wysoką notą studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Poznaniu, w klasie śpiewu solowego prof. Antoniny Kowtunow. Podczas studiów muzycznych oraz jako absolwentka, brała udział w licznych koncertach oraz mistrzowskich kursach wokalnych, m.in. u prof. Heleny Łazarskiej (Wiedeń) oraz warsztatach wokalnych prof. André Orlowitza (Kopenhaga). W 1997 roku ukończyła magisterskie studia filozoficzne na Uniwersytecie Wrocławskim pod kierunkiem prof. dra hab. Henryka Pisarka, a w roku 2007 uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych z dziedziny filozofii.
      Dysponuje sopranem lirycznym o oryginalnej barwie. Ceniona za wykonawstwo utworów sakralnych, jednakowoż wykonuje muzykę wokalną różnych stylów. W swoim repertuarze posiada pozycje z gatunku muzyki kościelnej, oratoryjno - kantatowej, operowej, operetkowej oraz pieśniarskiej, a także popularnej i jazzowej. Koncertowała m.in. w ramach prestiżowego cyklu koncertów "Wieczory Tumskie" (Wrocław 2006), podczas Bytomskiego Festiwalu Organowego (Bytom 2008) wystąpiła na Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej "Errantia Musica" (Polkowice 2011) oraz podczas Europejskich Dni Muzyki Organowej w Kluczborku (2014). W latach 2006 - 2008 śpiewaczka współpracowała z wrocławską Fundacją na rzecz kultury "Studium Culturae Ecclesiae", uczestnicząc w organizowanych w kościołach Dolnego Śląska cyklach koncertów muzyki poważnej pod patronatem prof. dra hab. Ks. Metropolity Mariana Gołębiewskiego, poprzedzanych prelekcjami o tematyce teologicznej "Verbum cum Musica".
      Artystka aktywnie koncertuje, biorąc udział w prestiżowych wydarzeniach, podczas których prezentuje swoje najnowsze projekty muzyczne, nie ograniczając się tylko do wykonawstwa kanonu utworów muzyki klasycznej, ale poszerzając swoje umiejętności wokalne o inne gatunki muzyki.
www.dorotabaran-blaszczyk.pl

PIOTR ROJEK

Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Odbył szereg kursów mistrzowskich - interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.
      Pracuje na stanowisku adiunkta w macierzystej uczelni, gdzie kieruje Katedrą Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Pełni również obowiązki dyrektora Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu.
      Artysta koncertował m.in. w Czechach, Finlandii, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku osiem płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.
      Jest stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.


27 lipca 2014

KAROL KOWAL, kontrabasista
ŁUKASZ FILIPCZAK, pianista

Chopin, Wajnberg, Brochocka
      Co łączy tych troje kompozytorów? Narodowość - rzecz oczywista. Fortepian, bo dla wszystkich wyżej wymienionych to instrument od którego rozpoczyna się ich droga twórcza. Muzykolog Danuta Gwizdalanka stawia hipotezę, że gdyby w roku 1942 odbył się w Warszawie konkurs chopinowski, to jego laureatem prawdopodobnie zostałby Mieczysław Wajnberg. Idąc tym tropem, można spekulować: co by było gdyby Antoni Radziwiłł grał na kontrabasie, czy wówczas Chopin pisałby na ten instrument? Nie dowiemy się tego, jednak na szczęście po ponad dekadzie XXI wieku istnieje wartościowa muzyka kontrabasowa polskich kompozytorów, którą bez kompleksów i uprzedzeń można zestawić z utworami Chopina. Mimo iż daty powstania kompozycji znajdujących się w programie koncertu dzielą niemal dwa stulecia, to łączy je swoiste pokrewieństwo, intensywność ekspresji, dyscyplina warsztatu, oraz fakt, że wszystkie wyrastają z tradycji i nie odżegnują się od niej. O twórczości Katarzyny Brochockiej napisano, że "podejmuje dialog z formami historycznymi (...), stosuje nowoczesny, poszukujący język dźwiękowy (...), równocześnie jednak tworzy muzykę czytelną, wyrazistą emocjonalnie i prowokującą intelektualnie". Gdyby zdanie to wyszło spod pióra krytyka sto-kilkadziesiąt lat temu, określałoby idealnie czym dla współczesnych Chopina odznaczała się jego muzyka. Z kolei wspólnym mianownikiem losów Chopina i Wajnberga jest emigracja, obydwaj artyści opuścili bowiem ojczyznę mając zaledwie dwadzieścia lat, pierwszy w przededniu powstania listopadowego, drugi w obliczu wybuchu II wojny światowej. Poszukując zatem zarówno punktów stycznych jak i różnic, konfrontujemy "odkrywaną" muzykę dwojga polskich kompozytorów XXI i XX wieku (dopiero odkrywaną - w przypadku Brochockiej, czy też odkrywaną na nowo - w przypadku Wajnberga), z dorobkiem naszego największego twórcy dziewiętnastego stulecia. Program skonstruowany jest tak, aby zestawić utwory każdego z każdym, rozpoczynając i kończąc podróż w czasach nam najbliższych.

w programie:
Katarzyna Brochocka (1982):
      Sonata na kontrabas i fortepian
          - Adagio. Presto
          - Andante semplice
          - Allegretto scherzando
          - Largo

Fryderyk Chopin (1810 - 1849):
      Mazurki op. 24
          - Mazurek g-moll op. 24 nr 1
          - Mazurek C-dur op. 24 nr 2
          - Mazurek As-dur op. 24 nr 3
          - Mazurek b-moll op. 24 nr 4

Mieczysław Wajnberg (1919 - 1996):
      Sonata na kontrabas solo, op. 108
          - Adagio
          - Allegretto
          - Moderato
          - Allegretto
          - Lento
          - Allegro molto

Katarzyna Brochocka (1982):
      Koncert kontrabasowy
          - Andante moderato
          - Allegro energico
          - Adagio. Vivace

KAROL KOWAL
Ostrowianin z pochodzenia. Kontrabasista, laureat międzynarodowych konkursów w USA i Niemczech: Wanda L. Bass School of Music Concerto Competition (Oklahoma, 2008); International Society of Bassists Solo Competition (II miejsce- Michigan, 2005); III. Internationalen Johann-Matthias-Sperger-Wettbewerb (Wyróżnienie- Ludwigslust, 2004); ISB Competition (III miejsce oraz Nagroda Specjalna- Virginia, 2003). Absolwent Szkoły Muzycznej w Ostrowie Wielkopolskim, Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz studiów podyplomowych w Oklahoma City University. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów mistrzowskich w Polsce, Niemczech, Czechach i USA. Dwukrotnie był stypendystą Ministra Kultury.
      Od roku 2013 jest muzykiem Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, poprzednio był związany zawodowo z Filharmonią Kaliską. Oprócz pracy muzyka orkiestrowego prowadzi działalność solistyczną i kameralną. Występował z recitalami w Polsce, Francji, Rumunii i USA. Jako solista koncertował z orkiestrami Filharmonii Kaliskiej, Sudeckiej i Warmińsko-Mazurskiej, Orkiestry Festiwalowej World Bass Festival we Wrocławiu, Orkiestry Kameralnej "Sotto Voce" oraz OCU Symphony Orchestra (USA). Szczególne miejsce w jego dotychczasowym dorobku zajmuje muzyka współczesna. Często współpracuje z kompozytorami, zamawiając nowe utwory i konsultując w nich partię kontrabasu. Dokonał prawykonań kompozycji Katarzyny Brochockiej, Grzegorza Wierzby oraz Edwarda Knight'a. Gra na kontrabasie Poellmann, model Rossi.

ŁUKASZ FILIPCZAK
Pianista, absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu mgr Ewy Szurek. Studiował w gdańskiej Akademii Muzycznej u prof. Jana Kuleszy, oraz w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie pod kierunkiem Caroline Palmer, Paula Robertsa i Charlesa Owena ukończył studia podyplomowe.
      Jest laureatem licznych stypendiów i konkursów: I nagroda na Regionalnym Konkursie Pianistycznym (Gdańsk, 1997), Nagroda Specjalna na X Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym (Konin, 2000), II nagroda na Polskim Konkursie Muzyki Kameralnej (Gdańsk, 2003), III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kameralnym (Wrocław, 2003), Sydney Perry Award- stypendium Philharmonia Orchestra oraz Martin Musical Scholarship Funds (Londyn, 2007), brązowy medal na International Marlow Music Festival Concerto Competition (2008), Ivan Sutton Chamber Music Award of the City Music Society in London (2009), czterokrotny stypendysta Pianistycznych Kursów Mistrzowskich w Castelfranc (Francja).
      Jako solista i kameralista występował w Anglii, Francji, Belgii, Hiszpanii, Niemczech, na Ukrainie i w Polsce. Współpracował z I, Culture Orchestra, Orkiestrą Hanseatica oraz Orkiestrą i Chórem Filharmonii Narodowej. Od 2010 pełni funkcję dyrektora artystycznego cyklu koncertów Devonia Concert Series w Londynie.


Prowadzenie - Dorota Szczepaniak


Zorganizowano ze środków: Gminy Miasto Ostrów Wielkopolski
Sponsor: Duże Centrum Kwiatowe "Wioletta" Janina Maślińska
www.chopin-antonin.pl
www.maestro.net.pl
............................................................................................................................................................................................