............................................................................................................................................................................................
 
XXVI Międzynarodowy Festiwal
CHOPIN W BARWACH JESIENI
Antonin 2007
 
  7, 8, 13 - 16 września 2007  
Stowarzyszenie "Wielkopolskie Centrum Chopinowskie - Antonin" w Ostrowie Wielkopolskim
............................................................................................................................................................................................
(Powrót)
............................KONCERT z DNIA 16 WRZEŚNIA, godz. 17:00, PROGRAM oraz WYKONAWCY..............................

                                                    Justyna Stępień
Edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalnym pod kierunkiem prof. Hanny Reymer. Ukończyła studia wokalne w klasie prof. Alicji Dankowskiej-Prawdzic w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1994-1998 brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Ryszarda Karczykowskiego i Leopolda Spitzera.
        Pierwszy kontakt z operą miała w wieku 9 lat na scenie Opery i Operetki w Bydgoszczy śpiewając duet Mädchen w Weselu Figara Mozarta. 17 kwietnia 1997 r. zadebiutowała partią Stelli w operze Chopin Giacomo Orefice'go na scenie operowej Teatru Narodowego w Warszawie. W tym samym roku brała udział w spektaklach teatralnych Noc listopadowa i Saragossa wystawionych przez scenę dramatyczną Teatru Narodowego.
        Działalność koncertową rozwija od 1992 r. śpiewając m.in. w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia, na Zamku Królewskim, w warszawskich Łazienkach, w Wilanowie, oraz na Wawelu. Była gościem takich festiwali jak Festiwal Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim, Międzynarodowy Festiwal "Chopin w barwach jesieni" w Antoninie, Wieczory Wawelskie, Letni Festiwal Pieśni Kompozytorów Polskich, Mazowsze w Koronie - Staropolskie Wieczory w Zabytkach Architektury Mazowieckiej, Muzyka Polska w Zabytkach Warszawy. Współpracowała m.in. z zespołami Ars Nova, Canor Anticus, Kwartet Stroikowy Arundo, Filharmonia im. R.Traugutta, Zespół Muzyki Cerkiewnej przy Warszawskiej Operze Kameralnej.
        Występowała wielokrotnie za granicą m.in. w: Japonii, Korei, Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Francji, na Litwie i Węgrzech.
        Od września 1998 r. jako solistka Warszawskiej Opery Kameralnej jest wykonawczynią pierwszoplanowych partii w operach Mozarta, Haendla, Donizettiego. Jej pasją jest muzyka oratoryjno-kantatowa Mozarta i Bacha oraz pieśni Czajkowskiego, Rachmaninowa, Liszta, Schumanna, Schuberta, Chopina i Moniuszki.
        Podczas XXII Międzynarodowego Festiwalu "Chopin w barwach jesieni" w roku 2003 wystąpiła w programie "W salonie u księcia Antoniego

                                                  Dorota Lachowicz
Mezzosopran, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi. Studiowała w klasie Grażyny Krajewskiej, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Umiejętność wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, między innymi u Nelli Anfuso, Fedory Barbieri, Ch. Elsnera.
        Zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, w roli Jasia w operze " Jaś i Małgosia " E. Humperdincka.
        Od 1993 r. jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w partiach dzieł operowych m.in. C. Monteverdiego, G. Rossiniego, W.A. Mozarta, P. Czajkowskiego, A. Campry i w wielu innych. Razem z zespołem Warszawskie Orkiestry Kameralnej występuje na scenach teatrów operowych Francji, Hiszpanii, Niemiec, Japonii, Libanu.
        W 1999 r. zadebiutowała w Teatrze Narodowym w Warszawie jako Jadwiga w "Strasznym Dworze" St. Moniuszki. Jako śpiewaczka oratoryjno-kantatowa, wykonuje utwory różnych epok muzycznych, od baroku do współczesności (m.in.partie altowe w dziełach J.S. Bacha, Haendla, Pergolesiego, Vivaldiego, Scarlattiego, Mozarta, Rossiniego, Szymanowskiego). Dysponuje również rozległym repertuarem pieśniarskim. Szczególną uwagą darzy twórczość kompozytorów polskich: Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Niewiadomskiego, Paderewskiego.Role operowe, koncerty oratoryjne, recitale przynoszą jej uznanie krytyki i publiczności.
        Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Kazimierz Kord, Jacek Kasprzyk, Agnieszka Duczmal, Stefan Stuligrosz, Nello Santi, Michaił Jurowski, J,-C. Malgoire. Występowała z Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Orkiestrą Norddeutsche Philharmonie Rostock, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia" Amadeus", Orkiestrą Sinfonia Varsovia, z zespołami Il Tempo, Concerto Polacco, Concerto Avenna.
        Jako solistka brała udział w festiwalach muzycznych, miedzy innymi: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal Mozarta w Madrycie, Festiwal Ludwiga van Beethovena, Al. Bustan Festiwal w Bejrucie, Wiener Musiksommer, Mecklenburg-Vorpommern w Rostoku, Letnich Koncertach Brandenburskich, Musica Religiosa w Hiszpanii, Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Międzynarodowym Festiwalu "Chopin w barwach jesieni" w Antoninie.


                                                   Jerzy Artysz
Śpiewak (baryton); urodził się 18 listopada 1930, w Sochaczewie. Studiował śpiew pod kierunkiem Marii Halfter i grę na skrzypcach w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Klasę śpiewu ukończył z wyróżnieniem w 1959. Studia wokalne kontynuował w Mediolanie u Marii Carbone-Rossini. Jest laureatem międzynarodowych konkursów wokalnych w Moskwie (1957), Tuluzie (1959) i Genewi 1960).
       Debiutował już jako student na łódzkiej scenie operowej, z którą związał się następnie na okres od 1958 do 1963. W 1964 został solistą Teatru Wielkiego w Warszawie. Po 26 latach rozluźnił swoje kontakty ze sceną warszawską, skupiając się na pracy pedagogicznej za granicą. W tym czasie wystąpił na scenie Teatru Wielkiego gościnnie jako Jakub w Manekinach Zbigniewa Rudzińskiego. Współpracował także jako śpiewak i reżyser z Warszawską Operą Kameralną. W 1986 kreował partię Edypa w prapremierze opery Edyp i Jokasta Josepa Solera w Teatro Liceu w Barcelonie.
       Jerzy Artysz ma w repertuarze najważniejsze partie barytonowe w dziełach muzyczno-scenicznych począwszy od wczesnego baroku, poprzez okres klasyczno-romantyczny aż po współczesność. Koncertował niemal w całej Europie. Śpiewał na scenach Austrii, Belgii, Czechosłowacji, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Norwegii, Portugalii, Szwajcarii, Szwecji, Włoch, ZSRR, a także w Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, występował z wieloma znakomitymi śpiewakami. Wielokrotnie był gościem festiwalu "Warszawska Jesień" oraz wielu innych festiwali muzycznych. Ma w dorobku wiele nagrań. W 1994 nagrał dla wytwórni Harmonia Mundi oratorium Los improperios Federica Mompou. Od pewnego czasu poświęca się głównie pracy pedagogicznej. W latach 1990-94 był dyrektorem artystycznym szkoły operowej w Barcelonie. Jest profesorem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Warszawie. Prowadzi zajęcia pedagogiczne podczas Międzynarodowego Kursu Muzyki Oratoryjnej we Wrocławiu, Kursu Interpretacji Wokalnej w Konserwatorium Muzycznym w Tarragonie, a także w ramach Polsko-Niemieckiej Akademii Oratoryjnej (Gdańsk-Brema). Był również dyrektorem artystycznym Letniej Szkoły Operowej przy Teatrze Fortuny w Reus. Zapraszany jest jako juror międzynarodowych konkursów wokalnych w Barcelonie, Bussetto, Genewie i Tuluzie. W 1995 przewodniczył jury II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.
       Jerzy Artysz jest laureatem Nagrody Związku Kompozytorów Polskich za wybitne osiągnięcia w dziedzinie wykonawstwa i propagowania polskiej muzyki współczesnej (1980) oraz Nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1981). W 2004 roku zdobył również Nagrodę "Orfeusz" przyznawaną przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków za najlepsze wykonanie dzieła polskiego kompozytora podczas festiwalu "Warszawskiej Jesieni", którą otrzymał za przejmującą i wysoce indywidualną kreację utworu Ładnienie Pawła Mykietyna.


                                              Sylwester Smulczyński
Urodził się w Kielcach w 1982 roku. Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Kielcach, w klasie śpiewu solowego. W 2006 roku ukończył studia na Wydziale Wokalno - Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi , w klasie prof. Piotra Micińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Jeszcze podczas studiów z ogromnym powodzeniem debiutował w partii Hrabiego Almavivy w "Cyruliku sewilskim" G. Rossiniego. Brał również udział w międzynarodowym projekcie "Opera Island" w Norwegii jako Gaston w "Traviacie" G. Verdiego. Warsztat wokalny doskonalił również na kursie interpretacji muzyki barokowej prowadzonym przez Paula Eswooda. Od 2006 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej.
        W swoim repertuarze posiada między innymi partie operowe takie jak: Idamante w "Idomeneo" W. A. Mozarta, Almaviva w "Il barbiere di Siviglia" G. Rossiniego, Nemorino w "L'elisir d'more" G. Donizettiego, Ernesto w "Don Pasquale" G. Donizettiego, Gastone w "Traviacie" G. Verdiego, Milord Rydyng w "Henryku IV na łowach" K. Kurpińskiego. Współpracował z dyrygentami takimi jak: Dawid Ber, Jacek Boniecki, Kai Buman, Ricardo Kanji, Tadeusz Karolak, Ruben Silva, Barbara Sobolczyk, Marc Soustrot, Iwona Sowińska, Piotr Sułkowski.


                                                   Robert Szpręgiel
Robert Aleksander Szpręgiel urodził się 18. 05. 1974 r. w Mławie. Tam uczęszczał do szkoły muzycznej I i II stopnia. Naukę rozpoczął od gry na akordeonie, a po otwarciu wydziału wokalnego zaczął śpiewać - czekał na tę możliwość od początku swojej muzycznej edukacji. Pierwsze kroki, jako wokalista, stawiał u prof. Zdzisława Skwary. Potem rozpoczął studia na wydziale wokalno - aktorskim Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Okres studiów zaznaczył się udziałem w wielu spektaklach operowych wystawianych przez macierzystą uczelnię - gdzie wymienić należy choćby: rolę Finka w "Inge Bartsch" H. Czyża, Dandiniego w "Kopciuszku" G. Rossiniego, tytułowe role w "Aptekarzu" J. Haydna i "Eugeniuszu Onieginie" P. Czajkowskiego. Brał też udział w "Verbum nobile" St. Moniuszki i "Czarodziejskim flecie" W. A. Mozarta
        Jego działalność artystyczna nie ograniczała się jednak tylko do uczestnictwa w spektaklach uczelnianych. Z gdańskim zespołem muzyki dawnej "Capella Gedenensis" wykonał "Mesjasza" J. F. Haendla. Gościnnie występował w koncertach i spektaklach organizowanych na Wybrzeżu oraz w nagraniach pieśni wojskowych dla Telewizji Polskiej. Po studiach los przywiódł go do Warszawy, gdzie zaczął pracę w Teatrze Muzycznym Roma. Brał udział w takich realizacjach jak: "Orfeusz w piekle" J. Offenbacha - rola Morfeusza, "Piotruś Pan" do muzyki J. Stokłosy oraz "Miss Saigon" C. Schonberga. Po kilku latach postanowił jednak wrócić do śpiewu klasycznego i skierował swoje kroki do Warszawskiej Opery Kameralnej.
        W chwili obecnej śpiewa w wystawianych przez Operę dziełach Mozarta, Rossiniego, Donizettiego, Kurpińskiego i Moniuszki. Można go zobaczyć m.in. w "Napoju miłosnym", "Cosi fan tutte", "Henryku VI na łowach"', "Zaide" i "Cyruliku Sewilskim".W repertuarze artysty są także utwory J. S. Bacha, J. F. Haendla, P. Czajkowskiego, M. Ravela, G. Bizeta, F. Chopina, J. Galla, St. Niewiadomskiego, Z. Noskowskiego, T. Birda oraz wiele utworów z gatunku musicalu i muzyki rozrywkowej.
        W swojej pracy artystycznej pozostaje otwarty na różnorodność form i gatunków muzycznych, gdyż uważa, że dobry artysta to taki, który potrafi czerpać twórczą energię z różnych źródeł.

                                                   Viola Łabanow
Studia klawesynowe ukończyła w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w 1985 r. Jest laureatką Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Wiedzę w zakresie muzyki dawnej pogłębiała na licznych kursach mistrzowskich. Specjalizuje się w realizacji basso continuo, zwłaszcza w muzyce operowej.
        Od 1985 r związana z Warszawską Operą Kameralną. Brała aktywny udział w przygotowaniu i wykonaniu wszystkich dzieł scenicznych Mozarta. Od pierwszego Festiwalu Mozartowskiego w 1991 r akompaniuje w recytatywach w większości spektakli tego cyklu. Równie intensywnie uczestniczy w festiwalach oper Rossiniego oraz oper barokowych. Realizuje basso continuo w przedstawieniach przygotowanych przez Wł. Kłosiewicza (cykl C. Monteverdiego, F. Caccini, J. Stefani, A. Scarlatti, J.F. Haendel) oraz J. Żaka (J. Blow).
        Koncertuje jako solistka i kameralistka. Występowała w wielu krajach Europy, w Izraelu, Libanie, Kanadzie i Japonii.
        Brała udział w ważnych festiwalach m.in. Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Festival Radio France w Montpellier, festiwal mozartowski w Madrycie, Dresdner Musikfestspiele, Festiwal Muzyki Dawnej w Warszawie, Al Bustan International Festiwal Beirut, Festiwal Kultury Polskiej w Kanadzie. Występowała z wieloma wybitnymi muzykami i zespołami. Zapraszana jest do przygotowania i wykonania recytatywów w operach barokowych i klasycznych przez teatry w kraju i za granicą. Ma na swoim koncie nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe.
        Występuje również jako pianistka. Akompaniuje śpiewakom w koncertach arii operowych i pieśni.
        W jej poszukiwaniach muzycznych znaczące miejsce ma muzyka polska okresu przed Chopinem. Przygotowała szereg koncertów z pieśniami i piosenkami staropolskimi oraz monograficzne koncerty z pieśniami M.K Ogińskiego, A.Radziwiłła i J. Elsnera.
        Uczestniczyła w pierwszym współczesnym wykonaniu niedawno odnalezionych pieśni Karla Loewe.Pod jej kierownictwem wykonano w roku 2002 w wersji kameralnej fragmenty opery "Faust" Antoniego Radziwiłła na festiwalu w Antoninie. W następnym roku zaprezentowała ze współpracownikami także podczas Międzynarodowego Festiwalu "Chopin w barwach jesieni" w Antoninie swój program zatytułowany "W salonie u skiecia Antoniego". W 2005 przygotowała muzycznie i poprowadziła spektakl "Livietta e Tracollo"G.Pergolesiego w reżyserii J.Stokalskiej .
        Jest prezesem fundacji na rzecz rozwijania muzykalności Polaków "Muzyka jest dla wszystkich"


                                                  Mateusz Szmyt
Urodził się w 1978 roku w Poznaniu. W wieku 7 lat rozpoczął naukę gry na wiolonczeli. W roku 2002 uzyskał dyplom z wyróżnieniem Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Tomasza Strahla. W roku 2005 ukończył z wyróżnieniem prestiżowe studia o profilu solistycznym u prof. Petera Bucka w Hochschule für Musik w Stuttgarcie.
        Koncertuje w kraju i za granicą. Jest laureatem I nagrody na XIV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi. Otrzymał stypendia naukowe i twórcze Ministra Kultury. Był także stypendystą fundacji The Harold Wyam Wingate oraz DAAD. Dokonał licznych prawykonań oraz nagrań dla NDR3, Programu 2 i 3 Polskiego Radia, a także TVP1 i TVP2. W roku bieżącym był koncertmistrzem Opery Szczecińskiej.

Do góry
............................................................................................................................................................................................