............................................................................................................................................................................................
 
XXVII Międzynarodowy Festiwal
CHOPIN W BARWACH JESIENI
Antonin 2008
 
  12, 18 - 21 września 2008  
Stowarzyszenie "Wielkopolskie Centrum Chopinowskie - Antonin" w Ostrowie Wielkopolskim
............................................................................................................................................................................................
(Powrót)
............................KONCERT z DNIA 20 WRZEŚNIA, godz. 22:00, PROGRAM oraz WYKONAWCY..............................

                                                      Krzysztof Pełech
Jest jednym z najaktywniejszych muzyków młodego pokolenia. Wykonuje średnio około 60 koncertów rocznie (recitale, koncerty kameralne, a także w charakterze solisty z towarzyszeniem orkiestr). Współpracował z czołowymi orkiestrami w Polsce i za granicą. Występował m.in. dwukrotnie w Filharmonii Berlińskiej z "Berlińską Orkiestrą Festiwalową". Koncertował niemal we wszystkich krajach europejskich, w USA, Brazylii, Południowej Afryce, a także w Egipcie, Turcji, Singapurze, Indonezji, Malezji, Tajlandii, Argentynie i Chile.
        Uczestniczył wielokrotnie w prestiżowych festiwalach muzycznych o międzynarodowym zasięgu. Jest zapraszany do współpracy z wybitnymi kompozytorami i gitarzystami (Jorge Morel, Jorge Cardoso, Tommy Emmanuel).
        Krzysztof Pełech brał udział w ponad dwudziestu konkursach krajowych i międzynarodowych (m.in. Hiszpania, Francja, USA), będąc laureatem szesnastu z nich. W ankiecie "Gitarowy Top" ogłoszonej przez magazyn "Gitara i Bas" został trzykrotnie wybrany najlepszym polskim gitarzystą klasycznym. Dotychczas nagrał 13 płyt w Polsce, Anglii, Czechach, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Jest jednym z pomysłodawców i dyrektorem artystycznym odbywającego się od 1998 roku Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego Gitara+ we Wrocławiu, a także inicjatorem i szefem artystycznym "Letniego Kursu Gitary" w Krzyżowej. Jest współzałożycielem Wrocławskiego Towarzystwa Gitarowego. W latach 1995 - 2000 był wykładowcą Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od 2005 Krzysztof Pełech prowadzi klasę gitary w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.


                                                       Piotr Rangno
Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną. Jest on laureatem licznych konkursów akordeonowych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Castelfidardo we Włoszech.
        Koncertuje regularnie jako solista i w różnych zespołach kameralnych, w znanych salach koncertowych całej Europy, m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie oraz w najstarszej wolno stojącej sali koncertowej w Europie "Il Bagno" w Steinfurcie (Niemcy). Ma w swym dorobku nagrania radiowe i telewizyjne oraz pięciu płyt kompaktowych.
        W 2008 roku Piotr Rangno ma wystąpić na kilku znanych festiwalach europejskich, m.in. "Chopiniana" w Warszawie, "Carinthischer Sommer" w Austrii, "Boswiler Sommer" w Szwajcarii.


                                                       Amir Thebenikin
Kazachstański pianista, kontynuujący najlepsze tradycje rosyjskiej szkoły fortepianowej. Urodził się w Kalinigradzie, w roku 1977. Grę na fortepianie rozpoczął w wieku sześciu lat. Studiował najpierw w Ałma Acie (Kazachstan), następnie w Moskwie u prof. Michała Woskriesienskiego. W roku 1999 zwyciężył w XIII Vianna da Motta Competition w Macao. Potem wystąpił z recitalami w Carnegie Hall, Wigmore Hall i Salle-Pleyel. Uczestniczył w festiwalach w Portugalii, Polsce i Francji. Wśród swoich sukcesów ma zwycięstwa w konkursach pianistycznych w Niemczech, Turkmenistanie i Kazachstanie. Pochwalne recenzje z jego występów zamieszczono w czasopismach muzycznych we Francji, USA i Niemczech. W ostatnich latach koncertuje w wielu krajach Europy, a także na innych kontynentach. Nagrywa dla wielu firm fonograficznych (m.in. Naxos).
Był gościem XX Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu "Chopin w barwach jesieni Antonin 2001" prezentując utwory Bacha, Brahmsa i Liszta Zdobywca pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym imienia Antona Rubinshteina w Dreźnie.


                                                       The Sound Office
Inicjatorem powstania żeńskiego kwartetu wokalnego The Sound Office (debiut w 1996 r.) jest Aleksander Mazur. Ten wybitny polski kompozytor i aranżer jazzowy, zafascynowany brzmieniem tria Lambert - Hendricks - Ross, kwartetu Manhattan Transfer, Singers Unlimited oraz Novi Singers, zaproponował młodym wokalistkom, studentkom Akademii Muzycznej we Wrocławiu, by spróbowały swych sił w podobnej konwencji. The Sound Office współpracuje często z Big-Bandem Aleksandra Mazura, notabene profesora tejże Akademii. To m.in. dlatego w repertuarze kwartetu znaleźć można przeboje orkiestr Glenna Millera, Counta Basiego, Duke'a Ellingtona, standardy jazzowe Gershwina, Berlina i Jobima oraz wielkie przeboje swingu od Blue Skies i Lullaby in Rhythm po Satin Doll. The Sound Office wykonuje także kompozycje własne oraz utwory polskich kompozytorów. "Sporym wydarzeniem okazał się debiutancki album Moonlight Serenade prezentujący kunszt brzmienia, subtelność swingu, kompozycji oraz aranżacji a - nade wszystko - oryginalną stylistykę zespołu" - pisał Dionizy Piątkowski.
Zarówno styl jak i oryginalność próbuje osiągnąć m.in. przez wprowadzenie do znanych stadardów partii solowych śpiewanych w języku polskim. Chętnie wykonuje utwory instrumentalne z repertuaru znanych orkiestr. Śpiewające panie to absolwentki Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Prof. Aleksander Mazur jest jednocześnie kompozytorem, aranżerem oraz opiekunem artystycznym grupy. Podkreślając zgodnie kunszt wokalny i grację, bezbłędną intonację, miękki i delikatny ton czy dużą skalę głosu, krytyka zazwyczaj entuzjastycznie ocenia występy grupy na jazzowych festiwalach zarówno krajowych, jak i zagranicznych.
        Nazwa zespołu tłumaczona dosłownie znaczy "biuro dźwięku", chociaż "sound" "sond" w terminologii jazzowej to pojęcie szersze, określające również m.in. podejście do muzyki oraz styl. Członkinie zespołu nieustannie pracują nad brzmieniem, a inspiracji szukają w takich zespołach, jak: Lambert, Novi Singers, Manhattan Transfer.
Zespół tworzą: Aleksandra Osiecka, Olga Olech, Katarzyna Mirowska, Anna Rejda.


                                                       Wiesław Ochmann
Od czasów Jana Kiepury pierwszy polski śpiewak (tenor liryczny), który zdobył światową sławę. W trakcie studiów na AGH w Krakowie, rozpoczął naukę śpiewu pod kierunkiem Gustawa Serafina (1955-1959) i Marii Szłapak (1960-1963). Śpiewał w Operze Śląskiej w Bytomiu, w Operze w Krakowie, oraz w Teatrze Wielkim w Warszawie.
Karierę międzynarodową rozpoczął w 1967 od Opery w Berlinie, następnie występował w Monachium i Hamburgu. Odniósł też pierwsze sukcesy na festiwalach w Glyndebourne oraz Salzburgu. W 1972 występował w Operze Paryskiej, następnie w Chicago i San Francisco. W 1975 partią Arriga w operze Nieszpory sycylijskie Verdiego zadebiutował na scenie nowojorskiej Metropolitan Opera.
        Występował na największych scenach operowych i estradach świata, w towarzystwie największych gwiazd operowych, m.in. w mediolańskiej La Scali (1982), Barcelonie, Buenos Aires, Madrycie, Moskwie, Rzymie, Sewilli i Wiedniu. Uczestniczył w najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych, z udziałem najsłynniejszych zespołów, łącznie z Wiener Philharmoniker i Berliner Philharmoniker pod dyrekcją Herberta von Karajana i Karla Böhma.
        Po 1999 Wiesław Ochman zajął się też reżyserią, wystawiając w Operze Śląskiej w Bytomiu Don Giovanniego W. A. Mozarta, Traviatę Verdiego oraz Carewicza Ferenca Lehára. Osobną dziedziną artystyczną działalności Ochmana była muzyka oratoryjna. Nagrał wiele płyt dla najpoważniejszych firm fonograficznych, jak Deutsche Grammophon, Polydor, EMI, Decca, Supraphon i polska Muza. W latach 70. XX wieku nagrał 2 polskie płyty z ariami operowymi i z ariami operetkowymi z akompaniamentem Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji pod dyrekcją Zdzisława Górzyńskiego. Kawaler Orderu Uśmiechu.
        Ważnym elementem działalności Ochmana stała się działalność charytatywna na rzecz wspierania kultury i na stypendia. Rokrocznie organizuje aukcje obrazów w konsulacie Polskim w Nowym Jorku, z których dochód wspiera częstochowską kulturę.
        Kolejnym nurtem działalności Wiesława Ochmana jest malarstwo (głównie plenery), które było pokazywane na wielu wystawach autorskich (pragnął zostać malarzem, po szkole podstawowej uczył się w Liceum Plastycznym w Bolkowie, a później w Technikum Zdobnictwa Ceramicznego w Szczawnie-Zdroju na Dolnym Śląsku).
21.04.2008 senat AGH na uroczystym posiedzeniu nadał Wiesławowi Ochmanowi godność doktora honoris causa AGH.


                                                Aleksandra Stokłosa
Solistka Opery Śląskiej w Bytomiu. Studia ukończyła z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Katowicach. W roku 1993 otrzymała stypendium dla młodzieży szczególnie uzdolnionej artystycznie, przyznawane przez Komisję Kultury Urzędu Miejskiego w Gliwicach. W latach 1994 - 97 doskonaliła technikę wokalną na Kursach Mistrzowskich u Katii Ricciarelli we Włoszech, co zaowocowało zaproszeniem przez inną włoską śpiewaczkę i pedagoga Silvanę Alessio Martinelli do Palermo, a także do udziału w Gali Operowej w Bergamo. W tym czasie rozpoczęła współpracę z Teatrem Muzycznym w Gliwicach, gdzie występowała w głównych partiach. W roku 1997 zaśpiewała Koncert Sylwestrowy z Wiesławem Ochmanem, co zaowocowało wieloletnią współpracą sceniczną i koncertową. Uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki oratoryjno - kantatowej w ramach festiwalu Vratislavia - Cantans, co wzbogaciło jej repertuar o muzykę oratoryjną. W repertuarze artystki znajduje się także muzyka kameralna (m.in. recitale pieśni S. Rachmaninowa, P. Czajkowskiego) i symfoniczna. Współpracuje z filharmoniami: Bałtycką, Szczecińską, Zielonogórską, Białostocką, Olsztyńską, Koszalińską, Opolską i Zabrzańską. Występowała w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Niemczech, Belgii, Słowacji i na Węgrzech. W 2007 r. zaśpiewała przedstawienie premierowe w obsadzie międzynarodowej w Szczecińskiej Operze na Zamku w partii Hrabiny w "Weselu Figara" W.A. Mozarta i z tą partią występowała na tournée w Holandii. Współpracuje także z Operą Bałtycką oraz z Mazowieckim Teatrem Muzycznym Operetka.


                                                       Renata Dobosz
Absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu, wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu solowego prof. Agaty Młynarskiej Klonowskiej. Ukończyła również z wyróżnieniem wokalne mistrzowskie studia podyplomowe o specjalizacji operowej. Podczas studiów prowadziła działalność koncertową,operową i oratoryjną w Polsce i za granicą, nagrywała dla radia oraz była finalistką 2. Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im.Haliny Halskiej. Z Wiesławem Ochmanem nagrała płytę z muzyką sakralną "Ave Maria". W roku 2003 zadebiutowała w Operze Śląskiej w Bytomiu partią Jadwigi w "Strasznym dworze" S. Moniuszki. Ma w dorobku partie z najbardziej znanych oper. Występuje jako solistka w Austrii, Niemczech, Holandii i Francji, a ostatnio w Stanach Zjednoczonych, w repertuarze koncertowym i oratoryjnym. W Polsce współpracuje z filharmoniami w Warszawie, Katowicach, Rzeszowie, Jeleniej Górze, Zabrzu i Gdańsku.


                                                      Camerata Impuls
Bytomska Orkiestra Kameralna "Camerata Impuls" powstała w 1991 roku, założona przez absolwentów Akademii Muzycznej w Katowicach. W trakcie swojego istnienia dała ponad 300 koncertów na terenie miasta, kraju i za granicą. Brała udział w kilku międzynarodowych i ogólnopolskich festiwalach: Festiwalu Im. G. P. Telemanna w Pszczynie (1994 i 1995), Górnośląskim Festiwalu Kameralistyki "Ars Cameralis" (1994 i 1995), w Cieszynie - VI Dekadzie Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej, w Warszawie - "Koncercie Królewskim" (1994 i 1997), "Musica Sacra" w Skoczowie (1998). "Camerata Impuls" występowała również z powodzeniem w byłej Czechosłowacji - z okazji Dni Kultury Polskiej w Krnovie, oraz w ramach Dni Kultury Amerykańskiej w Bytomiu.
        Zespół dokonał szeregu nagrań dla TVP Katowice, Warszawskiego Ośrodka Telewizyjnego, Radia Katowice, Radia "Puls", Radia "Fiat" oraz Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Wydał dwie płyty kompaktowe "Angelus Mortis"(1993), której muzyka została wykorzystana m. in. jako ścieżka dźwiękowa w filmie "W Krainie Orła Białego" i w kilku programach zrealizowanych przez Warszawski Ośrodek Telewizyjny oraz płytę z utworami E. Griega i O. Respighiego (1996).
        Oprócz koncertów dla miasta "Camerata Impuls" wykonuje i organizuje w roku kilkanaście koncertów dla dzieci i młodzieży, połączonych zwykle z prelekcją i pokazem instrumentów muzycznych.

............................................................................................................................................................................................